Japan testkör världens snabbaste tåg – går i 400 km/h

2019-05-10 12:42  
Den första prototypen av Alfa-X visades upp i veckan. Nu väntar tre års testkörning för att utvärdera designen. Foto: / ASSOCIATED PRESS / TT

Det nya Shinkansen-tåget Alfa-X blir världens snabbaste rälståg i trafik. Nu börjar det första tåget att testköras i full skala.

De japanska höghastighetstågen är på väg mot en ny drömgräns. I dagarna inleds testerna av tågföretaget JR Easts nya snabbtåg Alfa-X som har en topphastighet på 400 kilometer i timmen, rapporterar Bloomberg.

Därmed blir tåget det snabbaste rälsburna tåget som körs i passagerartrafik i världen. Franska TGV har i tester varit uppe i hela 578 kilometer i timmen, och med passagerare ombord härskar alltjämt maglevtåget till Shanghais flygplats som toppar på 431 kilometer i timmen.

Läs mer: Uppgraderar tåglinje – för en minuts kortare resa

När Alfa-X tas i drift är det tänkt att hålla den något mer beskedliga marschhastigheten på 360 kilometer i timmen. Det brädar ändå det kinesiska snabbtåget Fuxing Hao som trafikerar sträckan mellan Beijing och Shanghai. Med sina 350 kilometer i timmen är tåget det snabbaste som körs på vanlig räls i dag.

Testkörs i tre år

Men vägen till passagerarlinjerna är lång. Nu väntar tre år av nattliga testkörningar mellan städerna Aomori och Sendai. Först 2030 är Alfa-X tänkt att tas i trafik på sträckan mellan Tokyo och Sapporo.

Alfa-X ska köras i ekipage med tio vagnar och loket har en 22 meter lång, vass nos. Designen är tänkt att minska de tryckvågor som uppstår när höghastighetståg kör igenom tunnlar. Ytterligare en lokmodell med en 16 meter lång nos, som påminner mer om dagens Shinkansen-tåg, kommer också att provköras.

Läs mer: Rapport: EU:s höghastighetståg dyra och ineffektiva

Tåget ska även ha ny teknik för att stabilisera tåget under jordbävningar och har två för Shinkansen nya bromstyper. Elektromagnetiska bromsar nertill och luftbromsar på taket som ska assistera de vanliga bromsarna.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt