Fordon

Ingen fjärrstyrning av svenska elbilen

Så här ser framtidens elbil ut, om Team Uniti från Lund får bestämma. Uniti väger 400 kilo, har en räckvidd på 150 kilometer och en toppfart på 90 kilometer i timmen. Under skalet sitter en AC-motor på 15 kilowatt och ett natriumjonbatteri på 11 kilowattimmar. Foto: Team Uniti

Svenska elbilen Uniti siktar på att få högsta betyg i säkerhet och kommer troligen att tillverkas i Europa.

Publicerad

I förra veckan skrev Ny Teknik om den svenska elbilen Uniti. Den är radikal på flera sätt, inte minst för att den saknar ratt och fotpedaler. En annan uppseendeväckande detalj var när Uniti-grundaren Lewis Horne berättade att det skulle vara möjligt att fjärrstyra bilen via en smartphone-app.

Transportstyrelsen är solklara på den punkten: det är inte tillåtet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här