Fordon

Indigo 3000R – första detaljbilderna på nya svenska sportbilen

Nya Indigo 3000R i snö gick ut som julkort på Facebook.
Förserien som ska tillverkas under 2015 heter Signature Series som en hyllning till den urprunglige konstruktören Bertil Lindmalm.
Ovantstående bilder ligger ute på Indigo 3000R:s Facebooksida.
Först i början av februari 2015 kommer den nya formgivningen att visas upp.
Renderad detaljbild av hur bilen eventuellt kommer att se ut.
Torbjörn von Braun vid den ursprungliga JC Indigo 3000.
Det första exemplaret av JC Indidigo 3000 ägs av Jösse Car-grundaren Bengt Lindmalms son Micael Lindmalm. Foto: TT

Alla sportbilsentusiaster väntar med spänning på att få se hur Torbjörn von Brauns nya skapelse Indigo 3000R kommer att se ut. Om tre veckor presenteras bilen.

Publicerad

- Vi har ännu inte avslöjat alla detaljer om formgivningen och ingenting om motorn och annan teknik, men runt månadsskiftet kommer vi att presentera formgivningen av nya bilen i sin helhet, säger Torbjörn von Braun till Ny Teknik.

På en bild ovan poserar han vid den ursprungliga JC Indigo 3000, tillverkad i 43 exemplar på 1990-talet av bilbyggaren Bengt Lindmalm vid Jösse Car i Arvika.

Jösse Car siktade på att tillverka 500 bilar på kort tid, men det var för stor munsbit och företaget gick i konkurs 1999 efter 43 tillverkade bilar. Prislappen på en JC Indigo 3000 låg runt 400 000 kronor. Möjligen var priset för lågt.

Förra våren köpte bilbyggaren och sportbilshandlaren Torbjörn von Braun i Skene mellan Borås och Göteborg det som fanns kvar av konkursboet med ambitionen att bygga en ny Indigo på den gamla konstruktionslayouten, men med vissa modifieringar.

- Det var nog ingen som riktigt insåg att det fanns en hel del substans kvar i det gamla bolaget. Men alla jiggar, pluggar och formar finns kvar, liksom ett stort reservdelslager, säger Torbjörn von Braun.

Han har fått med sig bildesignern Hans Philip Zachau, som ritade den ursprungliga Indigo 3000, Jösse Car-grundaren Bengt Lindmalm och Lighthous Industrial Design på tåget.

En förserie på tio bilar, som döpts till Signature Series, ska börja tillverkas nu i vår och vara klar senast sommaren 2016. Det blir en roadsterversion och en coupéversion.

Priset kommer att ligga runt 100 000 euro, strax under en miljon kronor.

Nästan hela Signature-serien är bokad och förskottsbetald.

- Produktionen av förserien är finansierad. Den kommer vi att ta i mål. Sedan får vi ta det steg för steg. Varje nytt steg måste vara finansierat från början. Det är uppskalningen som ofta knäcker den här typen av bilbyggande, säger Torbjörn von Braun.

Bilbyggandet kommer att läggas i ett eget bolag inom von Braun Group och heta von Braun Automotive.

I dag finns det bara 40 JC Indigo 3000-bilar kvar och de är alla medlemmar i Indigoklubben. På bilderna ovan poserar Bengt Lindmalms son Micael Lindmalm vid det allra första exemplaret som han själv äger.

Indigoklubben har en egen hemsida där man bland annat samlat omdömen från motortidningar och entusiaster genom åren.

"Indigo 3000 ger trumhinnorna förnimmelsen liknande de av D-Type Jaguar på Le Mans 1956. Aldrig har väl en Volvosexa sjungit så vackert." (Automobile Awards 1996).

"En raket när rödljuset släckts" (Teknikens Värld 1996).

"En bil vi svenskar kan vara riktigt stolta över." (Automobil 2003).


Följ Ny Teknik på Facebook!

JC Indigo 3000

  • Öppen tvåsitsig roadster i komposit. Längd 430 cm, bredd 176 cm och höjd 112 cm.
  • Motor: Rak 6-cylindrig 3-liters 24-ventilers Volvomotor helt i aluminium med dubbla överliggande kamaxlar.
  • Effekt: 204 hästkrafter. Vridmoment 267 nM. Toppfart 250 km/h. Acceleration från 0 till 100 på 6,5 sekunder.
  • 5-växlad låda helt i aluminium.
  • Framvagn: Dubbla länkarmar i aluminium med tvärliggande bladfjäder i komposit.
  • Bakvagn: Multilink med suframe i aluminium och tvärliggande bladfjäder i komposit.

(Fakta: Indigoklubben)