Fordon
Hoppas på erfarenheterna från pilotprojekten
Fler tekniska frågor kring det nya signalsystemet behöver lösas före byggstarten av Södra stambanan.
Många järnvägssträckor i Europa har redan någon variant av ERTMS, men det gäller ofta nybyggda spår för höghastighetståg. För Sveriges del krävs anpassning för förhållanden med många plankorsningar, växlar, tunnlar och broar.
Den erfarenheten ska hämtas från pilotprojekten Botniabanan och Ådalsbanan. De drogs med svåra ERTMS-problem i flera år och Ådalsbanan försenades i två år. Trafikverket tror att de lärdomarna ska rädda Södra stambanan från liknande problem.
Sträckan ska byggas om i sektioner där ERTMS får samsas med det gamla ATC-systemet under en tid.
– Systemet kan behöva anpassas. Varje anläggning är unik när det gäller position på växlar och så vidare, säger Anders Strandberg vid Trafikverket.Niklas Dahlin