Fordon

Herculesplanets system varnade inte före dödskraschen

Foto: Grafik: Jonas Askergren
Foto: Statens haverikommission
Foto: Statens haverikommission
Foto: Statens haverikommission
Foto: Statens haverikommission
Nedslagsplatsen på Kebnekaisemassivets västsida. Bild: SHK
Planet slog i bergväggen cirka 170 meter från Kebnekaises sydtopp, mellan bergskammen och en lodrät brant. Bild: SHK Foto: Google Earth
Ur SHK:s rapport: ”Vrakdelar spreds i stor utsträckning även uppe på kammen. Den starka västliga vind som rådde vid olyckstillfället orsakade en kraftig uppåtvind, vilket bidrog till att en stor mängd vrakdelar också fördes ut över kanten och landade på den östra sidan av Kammen.” Bilden baserad på en satellitbild från Google Earth.

En rad olika omständigheter ligger bakom Herculeskraschen i fjol enligt Statens haverikommission. Bland annat varnade inte markkollisionssystemet ombord piloterna, eftersom systemets databas saknade information om terrängen norr om Uppsala.

Publicerad

Det amerikanska markkollisionsvarningssystemet GCAS/TAWS kunde ha varnat piloterna på det norska Herculesplanet om att de flög för lågt och att Kebnekaisemassivet låg framför dem. Det beskrivs i dagens rapport från Statens haverikommission som den sista säkerhetsbarriären.

Men ombord på norska Luftförsvarets plan med anropssignal Haze 01 var systemet inställt på taktisk flygning, och databasen som var knuten till användningen innehöll ingen information om den bergiga fjällterrängen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här