Här ska Sveriges nya testlabb för elfordon ligga

2018-06-29 13:19  

Eldrivna bilar, båtar och till och med flygplan ska få en skjuts tack vare miljardsatsningen Seel. Redan nästa år ska de första testerna inledas på Lindholmen i Göteborg.

I dag presenterade forskningsinstitutet Rise och Chalmers tekniska högskola sina planer för ett nytt center för elektromobilitet. Satsningen kommer att gå under namnet Swedish Electric Transport Laboratory, eller Seel.

Staten går in med 575 miljoner kronor i anläggningen. Ett belopp som matchas av industripartner i form av Volvo Group, Volvo Cars, CEVT och Scania.

Det stora labbet ska inhysas i ett gammalt tegelhus på Lindholmen i Göteborg. På fredagen samlades representanter från de inblandade bolagen och näringsminister Mikael Damberg (S) för att presentera förslaget.

Läs mer: Elektriskt testlabb till Göteborg

– Med den här stora satsningen tar vi ett kliv för att svensk fordonsindustri ska ligga i framkant och driva den här utvecklingen. Vi är duktiga i dag, men vi ser hur mycket som sker internationellt på det här området. Så för svensk industri är det här ett väldigt viktigt område att ligga i framkant, säger näringsminister Mikael Damberg (S).

Anläggningen ligger mitt i ett nav av företag som sysslar med forskning och utveckling inom fordonsbranschen. Byggnaden är bara ett bokstavligt stenkast från tomten där Geely ska anlägga sitt nya, jättelika forskningscentrum.

Inte bara testlabb för bilindustrin

På Seel kommer forskare och företag inom fordonsindustrin kunna testa alltifrån enskilda komponenter till färdiga elfordon. Elektrifierade växellådor, drivaxlar, drivlinor och vagnstester för hybrider och helelektriska fordon är några av valen som står på menyn.

– Labbet ska hantera all teknologi som är intressant ur ett elektrifieringshänseende. Vilken utrustning som ska finnas har beslutats tillsammans med industrin, de har varit med och sagt vad de behöver ha, säger Rise vd Pia Sandvik till Ny Teknik.

Det gäller inte heller bara bilindustrin. Pia Sandvik säger att de redan har märkt ett intresse från företag och forskare som jobbar med elektrifiering av marina fordon och flygplan.

Läs mer: Volvo Penta lovar att elektrifiera senast 2021

Precis som i fallet med testanläggningarna Asta Zero och Awatar utanför Borås är Seel en öppen anläggning där alla intresserade bolag kan köpa sig tid för tester.

– Vi ser att det verkligen blir ett ekosystem kring elektrifiering av fordon och beroende på vad man behöver veta kan man vända sig till de här olika anläggningarna, säger Pia Sandvik.

Labbet byggs ut successivt och de första testerna ska ta vid redan under nästa år. 2022 ska labbet vara fullt utbyggt och sysselsätta ett 20-tal fast anställda tekniker.

Seel kommer även att expandera österut med en lokal i Nykvarn, på lagom avstånd från Scanias huvudkontor i Södertälje. Budgeten för den östra anläggningen ligger på runt 200 miljoner och där kommer det bland annat finnas en chassidynamometer för tunga eldrivna fordon och en växellådsrigg där det går att testa elmaskiner.

”Utvecklingen går vansinnigt fort”

För industrin ger testanläggningen stora möjligheter, säger Lars Stenqvist som är teknikchef för Volvo Group.

– Inom det här området sker utvecklingen vansinnigt fort. Det gör att man måste ha många partnerskap och många tentakler ute, säger Lars Stenqvist till Ny Teknik. Det här kommer att bli en unik möjlighet att få ut de tentaklerna och lära sig och förstå vart blåser det och vad som provats.

Han tror också att Seel kommer att vara en viktig satsning för att Sverige, och inte minst Göteborg, ska behålla en stark position internationellt.

I dag har Göteborg jämte München blivit ett nav för utveckling av elektrifierade och autonoma bilar.

– När man funderar på var man ska lokalisera sig i Europa står det ofta mellan de två städerna och den här satsningen kommer definitivt att stärka bilden av Göteborg och Sverige som ett viktigt nav för fordonsutveckling, säger Lars Stenqvist.

Seel

Står för: Swedish Electric Transport Laboratory.

Syfte: Fungera som en testbädd för elektromobilitet där det ska finnas möjlighet att testa alltifrån enskilda komponenter till kompletta elfordon.

Ägare: Forskningsinstitutet Rise äger 60 procent och Chalmers 40 procent.

Finansiering: Totalt ligger satsningen på drygt en miljard kronor fram till 2023. Staten går in med 575 miljoner kronor och fordonföretagen Volvo Cars, Volvo Group, CEVT och Scania matchar beloppet.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL