Fordon

Här kör Scania på autopilot

Tom Nyström.
Pär Degerman.
Scanias nya ”autopilot” ska minska risken för incidenter, samtidigt som föraren kan ägna sig åt andra uppgifter eller vila. Foto: Scania
Foto: Scania
Foto: Scania
Foto: Scania
Foto: Scania
Foto: Scania
Foto: Scania
Foto: Scania
Scania utvecklar, liksom Volvo, även teknik för att köra fordon i kolonn tätt efter varandra på motorvägen. Då minskar luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.

Låt autopiloten ta kontrollen när lastbilen fastnar i bilkö. Scania utvecklar ett nytt system för automatisk körning i tät trafik. Ny Teknik följde med på en provtur.

Publicerad

Bilkö. Fordonen framför oss krypkör ryckigt och stannar ideligen. Då släpper lastbilsföraren Tom Nyström ratten och tar fötterna från gas- och bromspedalen. Han bryr sig inte ens om att hålla ögonen på vägen.

– Nu kan man passa på att läsa en bok, surfa eller kanske ta en liten lur, säger han och plockar fram surfplattan.

Åkturen känns trygg ändå. Lastbilen har tagit över gas, broms såväl som styrning, och håller lagom avstånd till bilen framför.

Vi befinner oss på Scanias testbana i Södertälje, och bilkön är fejkad av två personbilar som sniglar sig fram. Här provkörs ett nytt prototypsystem för automatisk körning i bilköer.

Chauffören Tom Nyström och kollegan Pär Degerman, som också är med på färden, arbetar med utveckling av intelligenta fordon på Scania. De berättar att kökörning är ett stort problem på kontinenten. Lastbilschaufförerna kommer ingen vart och blir frustrerade och utmattade. Risken finns att de även ilsknar till på medtrafikanterna.

– Frustrerad, trött och arg. Det är ett säkert recept för att göra misstag, säger Pär Degerman.

Den nya ”autopiloten” ska minska risken för incidenter, samtidigt som föraren kan ägna sig åt andra uppgifter eller vila. Det kan leda till att chaufförens tillåtna körtider kan förlängas, enligt Scania. Att bränsleförbrukningen sjunker är också ett starkt argument.

Det får aldrig råda något tvivel om vem som kör – bilen eller chauffören. Därför ljuder en signal när kontrollen lämnas över, och skärmen på instrumentpanelen byter utseende. Och föraren kan när som helst ta över körningen.

Den självstyrande lastbilen håller reda på andra fordon och väglinjer med hjälp av radar, kameror samt ultraljud. Systemet använder bildbehandling för att skilja på fasta och rörliga föremål – människor till exempel. Vid Ny Tekniks provtur kliver en man plötsligt ut i vägbanan och lastbilen stannar. Sedan startar den inte förrän chauffören ger klartecken.

Än så länge rör det sig om forskning och tidig utveckling, och Scania ger inga besked om när tekniken kan nå marknaden. Lagstiftningen är en stötesten. I dag får fordon inte köra automatiskt på allmänna vägar, förutom i en handfull amerikanska delstater, som Nevada.

Scania utvecklar, liksom Volvo, även teknik för att köra fordon i kolonn tätt efter varandra på motorvägen. Då minskar luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen. Bromsarna ska exempelvis aktiveras på samtliga fordon i kolonnen om ledarbilen bromsar. Kommunikationen sker via ett wifi-protokoll för fordon, och förutom bromsinformation kan information om position, hastighet, uppskattad framtida hastighet och acceleration överföras.

Se filmen nedan när fordonen kör i tät kolonn:

<iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/X3fF6m4ks1g" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>