Fordon

Här är teknologernas första riktiga elracer

Datarendering av nya elracern KTH R8E som ska tävla i Formula Student Electric på Hockenheimbanan i Tyskland 3-7 augusti 2011. Foto: KTH Racing

Grattis Ny Teknik-läsare. Ni är först att se en bild på KTH R8E – den eldrivna racern som ska tävla i Formula Student på Hockenheimbanan i Tyskland i augusti.

Publicerad

KTH Racing är än så länge ensamt bland de skandinaviska Formula Student-teamen om att tävla i elklassen.

Förra året gjorde man ett försök med en elkonverterad Formula Student-racer från 2007, KTH R5.

Nu handlar det om ett helt nytt koncept - R8E som ska ta upp kampen med de tungt sponsrade tyska studentlagen. Av de 30 registrerade lagen i Formula Student Electric är drygt 20 tyska.

Förra året vann laget från universitetet i Stuttgart den elektriska klassen. Deras elbil spöade dessutom samtliga bilar, bensin som etanol, i både accelerationsmomentet och på de snabba banmomenten.

Ett annat tyskt lag hade både elmotorer drivande på bakhjulen och egenframtagna motorer i naven fram.

Men det nya R8E-teamet fruktar inget.

- Vi är i slutskedet av designprocessen. Vår tidsplan är att kunna presentera ett rullande chassi på Elmia Custom Motor Show den 22 april. Sedan planerar vi ett evenemang på KTH i maj då vi presenterar den färdiga bilen, säger Gustav Rannestig till Ny Teknik.

Han satt uppe hela natten mot fredagen för att kunna ta fram en datarenderad bild på bilen för publicering i Ny Teknik.

Drivlinan i R8E består av två 30 kW DC-motorer, en för varje bakhjul. Batteriet är ett paket av Li-polymerbatterier som producerar 5,9 kWh.

- Batterierna kan placeras ganska fritt. Det gör att vi kan få en låg tyngdpunkt som ger bra väghållning, säger Gustav Rannestig.

Drivlinan, inklusive batterier och kylfläktar, är den tyngsta delen av bilen och man siktar på att hålla nere vikten under 110 kilo.

- Lyckas vi med det kan vi göra en mycket lätt bil med låg tyngdpunkt. Den helgjutna monocoquen i kolfiber är i sig ganska lätt, säger Gustav Rannestig.

Hjulupphängningen är också designad för att kombinera låg vikt med hög vridstyvhet och låg friktion.

- Vi måste göra hjulupphängningen mer ”förlåtande” än en bil anpassad efter en professionell förare, säger Gustav Rannestig till Ny Teknik.

Länk till Formula Student Electric.

R8E och Formula Student

R8E-teamet:

Ari Gein Hauksson (projektledare), Martin Ljung (teknikchef), Daniel Wanner (drivlina och elektronik), Artur Adson (chassi), Jon Myhr Wahlen (hjulupphängning), Gustav Rannestig (marknadschef)

KTH Racing:

KTH:s Formula Student-lag. Grundat 2004 och enbart inriktat på att bygga FS-bilar. R8E är den åttonde bilen i ordningen och den första elbilen. I och med att KTH Racing i år har två bilar - etanoldrivna R7 och eldrivna R8E - är teamet dubbelt så stort som tidigare - 20 personer mot tio tidigare.

Formula Student:

Tävlingen består av åtta delmoment – fem dynamiska och tre statiska

Endurance: Att köra 22 km på bana utan att något fallerar.

Efficiency: Snabba varvtider och låg energiförbrukning ger höga poäng.

Skipad: Test av laterala g-krafter i en åttaformad bana. Varvtiderna avgör poängen.

Acceleration: Snabbhet på 75 meter.

Autocross: Väghållningen testas på en 1 kilometer lång bana. Varvtider avgör.

Engineering Design: Alla designbeslut som tagits under projektet ska vara väl förankrade och kunna argumenteras för.

Cost and Manufacturing: En produktionsplan för tillverkning av 1 000 exemplar av bilen.

Business Presentation: Affärsplanen presenteras för domare från bilindustrin.