Fordon

Här är snabbtågen som utmanar SJ

När SJ får konkurrens på linjen Stockholm - Göteborg i höst sätter operatören MTR in nya tåg från schweiziska Stadler.

Publicerad

Hongkongbaserade MTR köper sex stycken femvagnars tåg ur Stadlers modellserie Flirt Nordic. Det är ett moduluppbyggt tåg som kan fås i kombinationer från två till sex vagnar som är fast förbundna via så kallade Jacobsboggier. Flera tågset kan kopplas ihop via automatkoppel av typ Scharfenberg.

MTRs nu beställda tåg liknar i utförandet de tåg som norska statsjärnvägarna NSB har köpt från Stadler. Även dessa är femvagnarståg och började köras i maj 2012. De svenska och norska tågen får drivning i tre av boggierna, och kommer med den lösningen upp i toppfarten 200 km/h med en sammanlagd effekt på 4500 kW. Andra lösningar som Stadler erbjuder ger toppfarter mellan 120 och 160 km/h med endast en eller två motoriserade boggier.

Tågtypen beställdes ursprungligen av schweiziska statsjärnvägarna som började använda dem 2004.

De sex tåg som MTR har beställt anpassas för det nordiska klimatet när det gäller isolering, golvvärme, snöplogar och värmeåtervinningssystem. Tåget har testats i vindtunneln i Wien, där tågtillverkare kan utsätta materielen för såväl hårt vinterklimat som hög sommarvärme.

Stadler Flirt (Fast Light Innovative Regional Train) har även köpts till Finland, Tyskland, Ungern, Polen, Italien, Estland, Tjeckien, Vitryssland och Algeriet. Med MTRs order blir det första gången som Stadler Rail AG säljer tåg till den svenska marknaden.

Stadler är ett familjeägt företag med säte i schweiziska Bussnang som grundades 1942. Totalt finns 5000 anställda, varav 3000 i Schweiz. Omsättningen låg förra året på drygt 16 miljarder kronor.

MTR Express investerar 700 miljoner kronor i sin snabbtågsförbindelse Stockholm - Göteborg. Med de sex tågen erbjuder man 110 avgångar i veckan.

SJ som tidigare haft ensamrätt på sträckan svarar med att renovera de drygt 20 år gamla SJ2000-tågen (f d X2000) för en kostnad av 3,5 miljarder kronor.