Fordon
Här är kineserna som vill ha Volvo
Kinesiska biltillverkare nämns allt oftare som möjliga spekulanter på Volvo och Saab. Här är några av de företag och bilar som kan bli Volvos och Saabs syskon.
Het kandidat:
Chana Auto, eller Changan, har ett samarbete med Ford sedan 2001. Tillsammans äger de dotterbolaget Chana Ford, som sedan 2006 tillverkar Volvo S40 för den kinesiska marknaden på fabriken i Chongqing, under 2007 tillverkades 6313 bilar. I januari 2009 börjar även produktionen av en förlängd S80 i samma fabrik. 40 procent av delarna tillverkas hos leverantörer i Kina.
Changans egen småbil Benni toppade 2008 småbilsklassen i den ansedda amerikanska konsulten JD Powers kvalitetsrankning av bilar som sålts på den kinesiska marknaden. Enligt Volvo håller de bilar som tillverkas i Chongqing samma kvalitet som de som tillverkas i Gent och Göteborg. Volvo har ett fåtal anställda på fabriken, som bland annat håller koll på kvaliteten.
Annan kandidat:
SAIC, eller Shanghai Automotive Industry Corporation, är en av de kinesiska tillverkare som den senaste veckan haft kontakter med Ford för att diskutera ett köp av Volvo.
SAIC har produktionssamarbeten med en rad utländska biltillverkare, bland annat GM. Saab uppger att man för närvarande inte har någon tillverkning i Kina, men att det finns möjligheter för framtiden.
SAIC är en av Kinas största personbilstillverkare, med ambitioner att växa även i Europa. Företaget har i år klättrat till plats 373 på Fortunes lista över världens 500 största företag.
SAIC äger den kinesiska tillverkningen av Roverbilar under varumärkena Roewe och MG, samt en bilfabrik i Longbridge i Storbritannien. SAIC äger även 51 procent av den koreanska biltillverkaren Ssang Yong.
Outsider:
BYD, eller Build Your Dream, är en av världens största batteritillverkare som 2003 köpte bilföretaget Tsinchuan Automobile Company. BYD har en rad egna modeller, varav pluginhybriden F3DM börjar säljas i Kina den 15 december. BYD vill växa även i USA och Europa, och bland dem som tror på företaget finns numera Warren E Buffet, världens rikaste man, som genom bolaget Midamerican Energy Holdings köpte aktier i BYD för 1,8 miljarder dollar. (Buffet gick 2008 förbi Bill Gates på Forbes lista över världens rikaste.)