Fordon

Här är Husqvarnas första elmotorcykel

EE 5 är Husqvarna Motorcycles första eldrivna motorcykel. Foto: Husqvarna Motorcycles
EE 5 är Husqvarna Motorcycles första eldrivna motorcykel. Foto: Husqvarna Motorcycles

EE5 är en liten elektrifierad crossmotorcykel för de yngsta och ska klara upp till två timmars körning på en laddning.

Publicerad

Efter 115 år med förbränningsmotorer har Husqvarna Motorcycles presenterat sin första motorcykel med eldrivlina. Debuten är högst blygsam med en crossmotorcykel för de lite yngre förarna som visades upp på en mc-mässan i Milano i veckan.

EE 5 är utrustad med en elmotor med en effekt på 5 kW (6,7 hk) och har ett litiumjonbatteri på 907 Wh. Motorcykeln har sex olika körlägen och i hög hastighet och kuperad terräng räcker batteriet i ungefär 25 minuter. Under lite snällare omständigheter ska det klara upp till två timmars körning.

Med laddaren i ett vanligt vägguttag tar det 40 minuter att få 80 procent laddning, full kapacitet tar runt 70 minuter.

EE 5 har en sitthöjd på knappa 70 centimeter, och går att sänka ända ned till dryga 55 centimeter om du köper till tilläggsutrustning. Då ska den enligt Husqvarna passa för förare ända ned till fyra års ålder.

Husqvarna Motorcycles startades som ett dotterbolag till svenska Husqvarna, men såldes 1986 och har sedan dess bytt ägare flera gånger. Numera tillhör varumärket den österrikiska motorcykeltillverkaren KTM - men i säljtexten utlovar österrikarna en ”modern och svenskinspirerad” design på lilla EE 5.

Crosscykeln kommer att börja säljas under sommaren 2019. Någon prislapp har inte satts.