Elmotorcykel på månen

2018-02-10 06:18  

TEKNIKHISTORIA. Nasa var oroliga för att månbilen inte skulle bli klar i tid. Då bestämde man sig för att testa ett mindre fordon – en elmotorcykel.

Planen var att 1971 års månresenärer med Apollo 15 skulle ha med sig ett fordon för att kunna nå längre och se mer. Nasa beställde 1969 en månbil, "Lunar Roving Vehicle", av Boeing och General Motors. Men teknikutmaningarna var stora och med Nasas krav på låg vikt och kompakt format var man inte säkra på att företagen skulle hinna klart i tid.

Nasas Spacecraft Design Division startade därför ett lågbudgetprogram som kunde ta över om månbilsprojektet skulle köra i diket. Det alternativa fordonet skulle vara enklare, billigare och mer terränggående – så valet föll på en motorcykel.

1969 köpte Manned Spacecraft Center in en lätt motorcykel, storsäljaren Honda CT90, för att undersöka om astronauter skulle kunna sitta på en hoj med rymddräkt på. Sedan byggdes en prototyp som liknade en så kallad "monkey bike", en enkel ram med små knubbiga hjul och högt styre. Den testades med en rigg som lättade den till en sjättedel av trycket mot marken, för att simulera köregenskaperna i månmiljö. Inomhusbanan var täckt med en sand som skulle efterlikna ytan på månen. Prototypen kördes också ombord på flygplanet "vomit comet" som användes för att göra olika försök i fritt fall.

Läs mer: Star Trek-prylarna som blev till verklighet

Motorcykeln kunde komma upp i tio kilometer i timmen med hjälp av en fem kilo tung elmotor. Kylningen var ett problem, så hela ramen gjordes till en kylare som använde vax i stället för vatten.

Det fanns problem. Batterierna räckte inte länge nog, den var för svag för att dra utrustning på en speciell kärra som Nasa konstruerat och för att ta kurvor var man tvungen att luta den extremt mycket.

Dödsstöten för projektet var att Boeing och General motors hann klart månbilen i tid till Apollo 15. Utvecklingskostnaden var 38 miljoner dollar. Tre av bilarna står nu kvar på månen.

Nasas tillfälliga flört med elmotorcyklar glömdes bort.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt