Fordon

Här är första vätgasdrivna godståget – ska frakta vatten

Foto: Alstom Advanced Creative Design.

Franska Alstom kopplar en vagn med bränsleceller bakom loket för att slippa dieseldrift. Företagets första vätgasdrivna godståg tas i trafik 2025.

Publicerad

Den franska tågjätten Alstom tillverkar sedan några år tillbaka passagerartåg som drivs av vätgas. Vätgasen matas till en bränslecell som producerar el till loket. Förutom vätgas behövs endast syre som hämtas direkt från luften som bränsle. Syftet är att ersätta dieseln på oelektrifierade sträckor och därmed minska järnvägstrafikens koldioxidutsläpp.

Nu utvecklar Alstom även godståg för vätgasdrift. Här får bränslecellen en egen vagn, som förser loket med el på de sträckor som saknar kontaktledningar. Vätgastågen för passagerare har i stället sina bränsleceller installerade i taket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här