Premium

Passar vätgaståget in på den svenska järnvägen?

För första gången rullar ett passagerartåg drivet av vätgas i Sverige. Med fordonet hoppas tågjätten Alstom kunna starta en debatt om hur dieseldriften ska bort från landets järnvägar.  

Publicerad

Vätgaståget heter Coradia Ilint och demonstreras på tisdagen på en sträcka av Inlandsbanan, med start i Östersund. Alstom menar att det är världens första vätgasdrivna passagerartåg. 

Eftersom den 1 296 kilometer långa inlandsbanan mellan Kristinehamn och Gällivare inte är elektrifierad används i dagsläget dieseldrivna lok och motorvagnar på sträckan. Men det kommunägda bolaget bakom banan, Inlandsbanan AB, har sedan flera år varit öppna med att de siktar på vätgasdrift för att kapa koldioxidutsläppen. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här