Här är världens första tågflotta på vätgas

2022-08-25 07:56  
Ett av de två testtågen som sedan 2018 varit i trafik i Niedersachsen i Tyskland. Tågen drivs helt och hållet av vätgas. Arkivbild. Foto: Philipp Schulze/dpa/AP/TT

Europa, och världen, får den första järnvägslinjen som helt och hållet drivs på vätgas. Under onsdagen har en flotta på fjorton tåg börjat trafikera en rutt i Niedersachsen i Tyskland.

Tågen ersätter dieseltågen på den 100 kilometer långa banan som förbinder städerna Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Buxtehude i Niedersachsen.

Tågen har beställts från den franska industrijätten Alstom.

– Oavsett tid på dygnet kommer passagerare att resa den här rutten tack vare vätgas, säger Stefan Schrank, projektledare på Alstom.

Ska minska järnvägens koldioxidutsläpp

Vätgaståg är ett sätt att minska järnvägssektorns koldioxidutsläpp och ersätta dieseln. Försök har genomförts med två tåg på samma linje sedan 2018, men nu anammar hela flottan den nya tekniken.

Elektriciteten genereras genom att syre tas från luften och blandas med vätgas i bränsleceller som är installerade i taket.

Tågen, som presenteras som banbrytande, är designade i den sydfranska staden Tarbes och monterade i Salzgitter i centrala Tyskland

Projektet har kostat tiotals miljoner euro och har skapat jobb för omkring 80 personer i de båda länderna, enligt Alstom.

Inte problemfritt

I dag drivs omkring hälften av alla Europas regionala tåg av diesel. Bara i Tyskland kan mellan 2 500 och 3 000 dieseltåg ersättas med vätgaståg, uppskattar Schrank.

Men trots att Tyskland 2020 tillkännagav en ambitiös plan på sju miljarder euro för att inom ett decennium bli ledande inom vätgasteknik, saknas infrastrukturen fortfarande i Europas toppekonomi.

Det är ett problem som ses över hela kontinenten, där enorma investeringar behövs för en fullskalig övergång till vätgas.

Mer om: Vätgas Tåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt