Här är första lyxyachten som drivs av vätgas

2020-02-01 07:00  

Ett lyxigt litet kryssningsfartyg drivet av bränsleceller. Sinot Aqua är tänkt att bli världens första lyxskepp som har flytande vätgas i tanken.

(Artikeln är uppdaterad)

Nederländska Sinot Yacht & Archtecture Design har visat upp en världsnyhet. Eller i varje fall en skalmodell av det som de själva beskriver som världens första ”superyacht”, eller mindre kryssningsfartyg, vars drivmedel är vätgas.

En miniatyr som visades upp på Monaco Yacht Show i december var två meter lång – men den representerar ett skepp på 112 meter. Skeppet, som går under namnet Aqua, har en drivlina med bränsleceller samt två 28-tons vakuumförseglade tankar med flytande vätgas.

Läs mer: Professor efter explosionen: ”Vätgas som drivmedel borde vara dött”

I stället för att avgaser är vatten den enda restprodukten direkt från fartyget. Själva tankarna kommer i fullskaleversionen att vara synliga genom en stor glasvägg i mitten av skeppet.

– Vår utmaning var att implementera ett fullt fungerande bränslecellssystem med flytande vätgas. Fartyget är inte bara banbrytande när det kommer till teknik, utan även i design och estetik, säger Sander Sinot i ett pressmeddelande.

Aqua ska ha en topphastighet på 17 knop. Bränslecellsdrivlinan uppges generera 4 MW. Marschhastigheten ligger på 10-12 knop och räckvidden fulltankad skrivs till 3 750 sjömil, 6 945 kilometer, vilket är tillräckligt för att korsa Atlanten. Med ombord kan den stolte ägaren ha 13 gäster och fullt bemannad är det 31 besättningsmän med ombord.

Felix Björklund

Mer om: Vätgas Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt