Professor efter explosionen: ”Vätgas som drivmedel borde vara dött”

2019-07-05 12:29  

En vätgastank exploderade på en tankstation i Norge i början av juni. Professor Jon Samseth tror att det blir döden för vätgas som drivmedel för personbilar, rapporterar TU.

Explosionen inträffade den 10 juni på Uno-X-stationen i Sandvika utanför Oslo. Den ledde till trafikstörningar och två personer fördes till sjukhus med lättare skador sedan airbagen hade utlösts i deras bilar.

En utredning av konsultbolaget Gexcon visade senare att en felmonterad plugg i vätgastanken hade orsakat ett läckage. Vad som antände gasen lyckades konsulterna aldrig komma fram till.

Jon Samseth, professor i energifysik vid Oslo Met, tycker att explosionen visar en naiv inställning till hur farlig vätgas kan vara, skriver Teknisk Ukeblad. Han är starkt kritisk till vad han ser som brist på kontroll och kompetens när det gäller användning av vätgas som drivmedel i personbilar.

– Vätgasmolekylen är mindre än andra vanliga gasmolekyler och kan läcka där inga andra molekyler slinker ut. Det gör att det inte finns spårgaser som kan tillsättas så att man kan lukta sig till ett eventuellt läckage. Gasen är självantändande för alla praktiska ändamål vid rätt blandningsförhållanden med syre. I praktiken finns det en stor fara att den antänds när den ackumuleras under taket i ett oventilerat rum, säger han till TU.

Mothugg av andra forskare

Därför anser han att det finns en stor säkerhetsrisk med att ha vätgasbilar stående i slutna parkeringsanläggningar där gasen inte kan ventileras ut.

Han pekar på att det under kort tid har inträffat tre olyckor med vätgas. Förutom den i Norge inträffade en explosion den 1 juni vid tankning av en tankbil på en anläggning i Santa Clara, Kalifornien. Den 23 maj dödades två personer när en vätgastank exploderade i Gangneung i Sydkorea.

Jon Samseth tror att explosionen i Sandvika kommer att sätta stopp för utbyggnaden av vätgasstationer för personbilar i Norge. Men forskarna Øystein Ulleberg vid Institutet för energiteknik och Steffen Møller-Holst vid forskningsinstitutet Sintef håller inte med, berättar Teknisk Ukeblad. Steffen Møller-Holst påminner till exempel om att det i USA utbryter omkring 5 000 bränder på bensinstationer varje år.

För fartyg är Jon Samseth inte lika kritisk till vätgas som bränsle. På land tror han att batterier kommer att vinna över vätgas, oavsett om det gäller personbilar eller lastbilar.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt