Fordon
Här är första fartyget för att transportera flytande vätgas
Suiso Frontier ska gå mellan Australien och Japan. Fartygets tank kan ta 1 250 kubikmeter flytande vätgas.
I Korea och Japan tror man starkt på vätgasen som framtidens fordonsdrivmedel. Främst för lastbilstransporter men även med potential inom emissionsfritt flyg. Nu har Kawasaki sjösatt världens första fartyg avsett för transporter av flytande väte.
Det 116 meter långa fartyget är det första i sitt slag som kan utföra denna typ av transport. Men själva fartyget drivs med diesel.
Tanken ombord är vakuumisolerad med dubbelt hölje. Den kan ta 1 250 kubikmeter flytande väte som är komprimerad till 1/800, vid –253°.
”Suiso Frontier” ska gå mellan Australiens västkust och en terminal som håller på att byggas i Kobe, Japan.
I dagsläget är det här bränslet inte särskilt grönt. Vätgasen produceras i Latrobe Valley genom att brunkol förgasas. 160 ton råvara ger tre ton gas och processen genererar samtidigt ett koldioxidutsläpp på 100 ton. Vätgasen körs sedan 15 mil vägtransport till hamnen i Hastings för vidare transport med Suiso Frontier till Japan.
Framtidens bränsle kan förhoppningsvis produceras med grön el. Och med tillgängliga transportfartyg kan man producera vätgas vid en avlägsen solcellsanläggning och sedan frakta energin dit den behövs. Bakom pilotprojektet står ett samarbete mellan Kawasaki Heavy Industries, Shell Japan, Iwataini Corporation och J-Power. Det skriver New Atlas.