Ha det bra där bak i bilen? En kupol kan hjälpa

2020-06-17 09:48  

Ett skydd för att stänga vägbuller och oljud från medpassagerare ute. Plasttillverkaren Covestro har tagit fram ett nytt koncept som tar fasta på uttrycket "att vara i en bubbla".

Digitaliseringen har öppnat upp bilindustrin på ett sätt som aldrig förr. Och i kombination med automation och elektrifiering har hela innovationslandskapet förändrats. Ett företag som ser nya möjligheter i detta är Covestro, som till vardags sysslar med utveckling och produktion av polymermaterial.

På plastmässan i Düsseldorf i höst presenterar företaget en helt ny fordonsinteriör för framtiden. Eller i varje fall hur den kan se ut i en bil som har självkörande teknik.

– Framtidens bil är fullt uppkopplad och sömlöst integrerad i vardagslivet, säger Jochen Hardt på Covestro i ett uttalande.

Läs mer: IIHS: Autonoma bilar hanterar bara var tredje trafikolycka

Själva konceptet följer ganska mycket i de spår som biltillverkare har visat upp tidigare. Fokus ligger på hur passagerare kan nyttja kupén när föraren inte längre behöver engagera sig i körningen. Det innebär stolar som kan rotera och flyttas, individuell ljussättning och så kallade smarta ytor.

Foto: Covestro

Men en sak som sticker ut är vad Covestro kallar privatkupol. Det finns en per baksäte och de ska se till att man får lugnt och avskildhet när de fälls ner. De är fodrade med ett speciellt ljudabsorberande skum, och om man inte skulle tycka att dämpningen är nog kan man även välja att spela upp avslappnande ljud såsom vågbrus och dylikt inne i sin bubbla.

Om dessa bubblor någonsin blir verklighet återstår att se. Att framtidens självkörande bilar vissa gånger kommer att användas som rullande hotellrum, som Volvo siade om med sitt framtidskoncept 360c, innebär att just ljudkomfort kommer i fokus.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt