Fordon

”Gymkhana”-rallyföraren byter till eldriven bil

Efter att ha testat Audi S1 e-tron quattro Hoonitron så insåg föraren att han var tvungen att lära om en del av sina klassiska manövrar. Foto: Audi
Efter att ha testat Audi S1 e-tron quattro Hoonitron så insåg föraren att han var tvungen att lära om en del av sina klassiska manövrar. Foto: Audi

Tillverkaren byggde elbilen för rallyföraren Ken Blocks nya film Elektrikhana. Designen är inspirerat av Pikes Peaks rekord-quattro från 1987.

Publicerad

För många är den amerikanske rallyföraren Ken Block mest känd för sina videos titulerade ”Gymkhana”, döpta efter tävlingsformen där drifting är ett inslag.

Drifting med modifierade klassiker

Bland hans uppskattade uppvisningar finns exempelvis Ken Block drifts London, där BBC:s Top Gear lyckades få tillstånd att stänga delar av stadskärnan i huvudstaden.

Föraren använde tidigare samma modifierade klassiker, hans Hoonicorn Mustang, för Climbkhana. Där driftade Ken Block farligt nära kanterna på väg till toppen av det 4 302 meter höga berget Pikes Peak i Colorado. 

Inspirerad av Pikes Peak-rekord

Den klassiska backtävlingen har blivit en plats där tillverkare och förare kunnat marknadsföra sitt gods genom att sätta nya banrekord. Exempelvis var det 1987 en Audi Sport quattro S1 som satte den snabbaste bantiden i Pikes Peak.

Efter att ha testat Audi S1 e-tron quattro Hoonitron så insåg föraren att han var tvungen att lära om en del av sina klassiska manövrar. Foto: Audi

På senare år har elbilarna tagit över allt mer i tävlingen – och nu byter Ken Block till att ratta en batteridriven Audi. Det handlar dock om ett specialtillverkat fordon. Hans Audi S1 e-tron quattro Hoonitron sägs dela sina grunddrag med Pikes Peak-quattron från 1987, om än i modern tappning.

– Jag tycker att det är häftigt att formgivarna på Audi har inspirerats av sitt eget förflutna och på ett unikt sätt överfört bilens teknik och utseende till nuet, säger Ken Block i ett pressmeddelande.

Elbil och drifting – en ny upplevelse

Audi Design i Ingolstadt står för formgivningen, men i övrigt har S1 Hoonitron utvecklats av Audi Sport i Neckarsulm. Bilen har ett kolfiberchassi och är säkerhetsklassad enligt FIA:s regelverk (Internationella bilsportförbundet).

Men inget avslöjas ännu om prestandan, bara att det fordonet (givetvis) är fyrhjulsdrivet, har två elmotorer och ”kraft i överflöd”.

”En del nytt att lära sig”

Bilen är skapad för att vara med i ännu en film i Gymkhana-serien, denna gång med titeln Elektrikhana. Under några dagar i Tyskland fick föraren en första chans att testa sina trick i S1 Hoonitron – och att köra elbil innebär en ny erfarenhet.

– Jag har erfarenhet från många olika bilar med förbränningsmotorer och växellådor, men här fanns det en hel del nytt att lära sig. Att göra en ”donut” i 150 km/h direkt från stillastående – med min högra fot – är en helt ny upplevelse för mig. Vårt arbete fokuserade på att få bilen och mig själv vana med varandra, säger Ken Block i pressmeddelandet.