Provkörning: Land Rover Discovery Sport P300e – ”En trevlig vardagshjälte”

2021-12-18 07:00  

Med Discovery Sport i laddhybridtappning har Land Rover ett intressant erbjudande för de som tröttnat på Volvo samt tyska alternativ. Men det är inte billigt att vara annorlunda, skriver Ny Tekniks Felix Björklund som har testkört.

Nämn Land Rover och många får upp en bild av den fyrkantiga suven Defender. Det brittiska märket vill förvisso mer än gärna att du ska tänka på just terrängkompetens och duglighet när de kommer på tal. Men de vill även framstå som ett civiliserat alternativ. Valet som en gentleman gör.

Och nu står vi framför deras mellanviktare Discovery Sport i laddhybridtappning. Håller den måttet – och är det rätt val för finsmakare som inte vill ha en Volvo eller en tysk maskin på garageuppfarten?

Design

Nuvarande generation av Discovery Sport lanserades för två år sedan. Det nya var att man såg till att ge bilen en liten kosmetisk uppdatering exteriört. Faktum är att det nog krävs att man är något av en kännare för snabbt kunna se skillnaderna. Det handlar om att man har flyttat dimljus, ändrat i grillen och gjort om strålkastarna fram. Baktill är det en lite förändrad kofångare samt ett nytt mönster i led-baklyktorna.

På det stora hela är det ganska små förändringar.

Interiört gjorde man mer, och då inte minst att modellen begåvades med pekskärm och rejält uppgraderad teknik bakom. Det innebär att mittkonsolen nu har en mer minimalistisk look och att det är rejält mycket mindre knappar att peta på. Nu kanske man inte ska klanka ner på hur de har valt att göra det hela, men det ser inte riktigt ut som något man skulle kalla modernt 2021.

Läs mer: Provkörning Lexus NX 450h+ – ”Osäker på om det räcker”

Något som kanske är mer modernt är att innerbackspegeln går att få digital. Alltså på samma sätt som exempelvis Toyota Rav4, där man kan välja om man vill ha en klassisk spegel eller få bilden från en kamera placerad i aktern.

I sätena sitter man högt och sikten är helt ok. Den digitala bakspegeln (vars kamera sitter i radiofenan bak på taket) gör att man absolut får väldigt bra sikt bakåt, men jag har lite svårt med systemet. Någonstans i kommunikationen mellan ögon och hjärna blir det fel. Handlar det kanske om vanans makt?

Land Rover Discovery Sport P300e. Foto: Felix Björklund

I övrigt är Land Rovern tryggt traditionell. Sober och funktionell i svart läder och plast på ett sätt som är mer diskret ordentligt än lyxigt. Även baktill sitter man gott, och tack vare ett rejält panoramaglastak så känns det inte alltför instängt.

Baksätena går dessutom att skjuta på, vilket gör att man kan välja på mer utrymme för passagerare, eller bagage. Sätet är även fällbart 40/20/40 vilket gör det väldigt flexibelt. Så långt allt gott.

Tittar man längst bak är utrymmet stort och lättillgängligt. Land Rover anger att det ska gå att lasta in 963 liter in alles – alltså från golv till tak.

Teknik

Grunden som Discovery Sport bygger på är Jaguar Land Rovers plattform ”Premium Transverse Architecture” en grund som den delar med Jaguar E-Pace samt nya generationens Range Rover Evoque. Det ska dock nämnas att denna är en vidareutveckling av en tidigare plattform, som i sin tur har sina rötter i Ford-eran.

Laddhybriden kombinerar en 1,5 liters trecylindrig bensinmotor med en elmotor på bakaxeln. Den senare får sin kraft från ett 15 kWh stort batteri och detta ska räcka till en officiell utsläppsfri räckvidd på 55 kilometer.

Elmotorn bidrar även med vridmoment och kraft utanför eldriften, vilket innebär att man från stillastående kan komma upp i 100 km/h på 6,6 sekunder.

En av de uppgraderingar man har fått med är Land Rovers nya mjukvara för infotainmenten, något som följde med den nya Defendern. Här utlovas snabbare uppstart, möjligheten till fjärruppdatering, realtidsnavigation samt möjligheten att modifiera vilka funktioner du vill ha på skärmen.

På vägen

Hur beter sig bilen på vägarna? Tryggt, är det korta svaret. I lägre hastigheter som på väg till affären, inne i stan eller liknande så är det en väldigt civiliserad maskin. Att bilen om det finns energi i batteriet startar på el är bra – det klarar vissa inte av när det är kallt. Elmotorn sköter sedan det mesta, även om du kör i hybridläget.

När energin tar slut är det knappt märkbart att bensinmotorn kliver in. Det är faktiskt en av de bättre övergångarna, om det är så att du kör lugnt. Är du tyngre på gasfoten hörs fossilmotorn rätt mycket och det kan inte sägas vara en ljudkuliss du vill ha till tre-teet.

Något som inte heller alltid är 100-procentigt är hur växellådan agerar. När man ligger och slökör kan den stundom växla ner vid belastning, vilket ger ett ganska bryskt slag. Men bortsett från det är bilen precis så enkelt att leva med som man kan önska sig av en familjetransport.

Och precis som man kan förvänta sig så går det inte att komma ifrån att det är en ganska högbyggd crossover vi pratar om. Det innebär att om man har bråttom, så rullar det en del i kurvorna. Du känner av att fysikens lagar är i spel helt enkelt.

Land Rover Discovery Sport P300e. Foto: Telix Björklund

Körglädjen får inte heller hjälp av att styrningen är lite långsammare än vad exempelvis BMW X3 erbjuder, men den är lättförståelig och enkel att ha att göra med.

Men missförstå mig rätt. Discovery Sport som laddhybrid är ingen trött bil. Att kunna ta sig från stillastående upp i 100 km/h på 6,6 sekunder är mer än nog för de flesta scenarion. Och det extra vridmomentet som elmotorn på bakaxeln ger gör sitt för att väga upp bensinmotorns svagare register.

En lite irriterande svaghet är att bilen trots att den är uppdaterad och fräsch på många sätt inte erbjuder Land Rover-köpare en adaptiv farthållare.

Men de som skaffar sig en laddhybrid-crossover är troligtvis mest intresserad av hur just laddningen fungerar i vardagen. Hur långt kommer man på el och vad innebär det för den totala förbrukningen?

För att testa det traverserades Stockholm, från förort i öst till en i väst. Temperaturen låg på mellan nollan och några plusgrader, och med 100 procent batteri kom vi första gången 34 av 39 utlovade kilometer. Samma sträcka dag två hade vi 40 kilometer på mätaren och kom 36 km. Sista försöket hade vi 41 kilometer på mätaren vid start – och kom nästan 38.

Läs mer: Provkörning: MG EHS Phev – ”En riktig pappersdrake”

I samtliga fall var bilen helt kall vid start och både sätes- samt rattvärme gick på högvarv.

Resultaten är konsekventa. Men jämfört med den officiella siffran, som anger 55 kilometers räckvidd, är det ett rätt så stort tapp på grund av temperaturen. Land Rovern är dock inte ensam om detta. Generellt brukar runt 30 procent av räckvidden ”frysa inne” på vintern.

Tittar vi på totalförbrukningen under testet så hamnade den på 0,55 liter per mil. Detta med hög inblandning av laddning. De körningar vi gjorde med uttömt batteri visar att Land Rovern ligger mellan 0,8 upp till en liter per mil. Inte så konstigt med tanke på att en 1,5-litersmotor, förvisso med lite elstöd, ska dra fram över 2,2 ton bil.

Summerat

Som laddhybrid är Land Rover Discovery Sport en väldigt trevlig vardagshjälte. Du får goda utrymmen, komfort och habil energiprestanda, för att inte tala om en bil som faktiskt kan ta sig fram även då underlaget är eländigt.

Visst påverkas räckvidden på el av temperaturen, men så länge du kör vettigt stämmer räckvidden ganska bra.

Prismässigt startar modellen på 784 900 kr och med tillval så är det inte billigt. Det kan dock tilläggas att Land Rover kör rätt tilltagna rabattkampanjer, så är man intresserad bör man titta efter dessa.

Jämför man med rivalerna, såsom BMW X3, Volvo XC60 eller Mercedes GLC, är hoppet upp till Land Rover på 150 000 kr. Så det kostar på att välja det brittiska märket. Men vem har sagt att en gentleman väljer bilar efter prislappen?

Land Rover Discovery PHEV

Pris: från 784 900 kr

Pris testbilen: 857 300 kr

Drivlina: 1,5 liters bensinmotor + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 147 kW / 200 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 80 kW / 109 hästkrafter

Systemeffekt: 227 kW / 309 hästkrafter

Max vridmoment: 540 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder

Topphastighet: 209 km/h

Batterikapacitet: 15 kWh

Räckvidd på el: 55 km

Officiell förbrukning: 0,2 l/mil

Förbrukning under test: 0,55l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 44 g/km

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 963 liter Obs! Land Rover anger last upp till tak som enda officiella siffra

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt