Fordon
Green Cargo satsar på
flexibel vagn från Östersund
I våras köpte Ica in sig i företaget Flexiwaggon i Östersund för att vidareutveckla en ny typ av järnvägsvagn. Nu hoppar också Green Cargo på tåget och investerar 2,5 miljoner kronor i den mångsidiga och flexibla järnvägsvagnen.
– En högintressant järnvägsvagn som vi tror har framtiden för sig, kanske mest på våra transporter på kontinenten, säger Bo Stenback, chef för affärslogistik på Green Cargo.
Vagnen passar väl in i de så kallade intermodala transporter – med både lastbil och järnväg – som Green Cargo utvecklar.
Vagnen, som lika många år av Flexiwaggon är mångsidigare och smidigare att använda än kanske någon annan järnvägsvagn. Det går att köra upp en container, eller en hel lastbil, direkt på vagnen, utan att det behövs några ramper. Vagnen kan också lastas av helt oberoende infrastrukturen utmed järnvägen. Den kan lastas av och på nästan var som helst utmed järnvägen, även under elledningarna över banan. Den behöver inga särskilda terminaler utan det räcker med en asfalterad eller en någorlunda hård markyta intill järnvägen.
Vagnen kan också köras så snabbt, 160 kilometer i timman, att den i likhet med ett X2000-tåg är ”prioriterad” – har företräde på järnvägen framför långsammare tåg vid exempelvis möten.
– Med den här vagnen hoppas vi kunna föra över alltmer av lastbilstransporterna på järnväg, och minska koldioxid rätt väsentligt, säger Bo Stenback.
Icakoncernen har sponsrat och deltagit i utvecklingen av järnvägsvagnen i flera år. Problemen med att frakta livsmedel på järnväg handlar framförallt om kylningen av varorna. Det har hittills inte gått att ersätta lastbilarnas inbyggda kylaggregat med kylning i järnvägsvagnar. Den nya vagnen, som lastbilarna kör upp på, har så pålitlig elförsörjning att bilarnas kylaggregat fungerar utan problem.