Fordon

GM:s vätgasdrivna plattform kör förarlöst i alla miljöer

Foto: GM
Foto: GM
Foto: GM
Foto: GM
Foto: GM

Surus är General Motors nya plattform för ett autonomt, vätgasdrivet bränslecellsfordon. Det robusta lastbilschassit kan bära en rad överbyggnader – se bildspelet.

Publicerad

General Motors har flaggat för en storsatsning inom elektrifiering. Minst 20 elmodeller ska rullas ut till år 2020. Men redan inom 18 månader ska koncernen visa upp två nya elbilar som baseras på kunskaper från Chevrolet Bolt EV. GM inleder dock med att demonstrera sitt koncept för en självkörande framtid.

Surus står för Silent Utility Rover Unviversal Superstructure. Vätgasdrivna bränsleceller ger den nya plattformen en räckvidd på drygt 64 mil. Enligt GM kan den klara av tunga laster. Med två vridstyva elmotorer, fyrhjulsstyrning och rejäla däck klarar det autonoma fordonet att manövrera genom svår terräng.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här