Fordon

Fri fart på autobahn kan förbjudas

Bilisternas förlovade land kan vara på väg att förbjuda fri fart på autobahn. Detta om den tyska regeringen följer de rekommendationer som deras klimatkommitté har lagt fram.

Publicerad

Tysklands transportsektor måste sänka sina utsläpp av växthusgaser och giftiga kväveoxider, annars riskerar landet att drabbas av tunga böter från EU. Autobahn har länge har varit en frizon för de som vill testa bilens topphastighet – eller bara gillar att köra fort. Men nu finns det risk för att den tyska regeringen tvingas välja mellan fri fart eller klimatet. Det rapporterar Reuters.

Detta då en kommitté m framtidstransporter tagit fram förslag på hur man ska göra för att klara klimatmålen – och då är just fri fart något som offras. Utöver hastighetsbegränsningar så föreslås även höjda drivmedelsskatter samt kvoter för elbilar för att Tyskland ska kunna nå EU:s utsläppsmål. Och just transport, en industri som inte har minskat sina utsläpp sedan 90-talet – har EU under lupp.

Men det är inte så lätt för den tyska regeringen att bara klubba igenom förslaget. Landet är otroligt ”bilinriktat”. Bilindustrin är gigantisk, och förutom att Volkswagen är Europas största arbetsgivare – så är delstaten Niedersachsen en av koncernens stora ägare.

En hastighetsgräns på högst 130 km/h

Läget är inte mindre oproblematiskt med tanke på att Tyskland redan befinner sig i ett ”protektionistiskt” läge i och med just VW är involverade i efterdyningarna av dieselskandalen. Och kommittén är enligt Reuters medvetna om problemen.

”Alla instrument och åtgärder kommer inte accepteras. Det kommer krävas politisk flinkhet, diplomatisk skicklighet samt kompromissvilja för att nå klimatförändringsmålen” skriver de i utkastet.

Enligt ett utkast till förslag som nyhetsbyrån har fått ta del av ska nya hastighetsbegränsningar, på högst 130 km/h, samt drivmedelsskatter införas 2023. Vidare ska skatterabatt för dieselbilar samt kvoter för elektrifierade bilar införas. Totalt sett beräknas åtgärderna halvera utsläppen av växthusgaser.

Reuters skriver att än så länge är det slutgiltiga förslaget med rekommendationer inte klart. Slutrapporten är satt till mars – och denna ska sedan införlivas i en ny lagändring för klimatet som regeringen vill få till i år.