Fordon

Frågetecken kring tågrekordet

Tåget som ska testa gränserna. Mer än dubbelt så stark motor som i föregångaren. Foto: Youtube
Magnetsvävaren Shanghai Transrapid går mellan flygplatsen och City. Foto: Lars Anders Karlberg
431 kilometer i timmen - sedan måste Shanghai Transrapid släppa på gasen. Foto: Lars Anders Karlberg

Kom det nya tåget verkligen upp i 500 kilometer i timmen? Lämnade det någonsin stationen? Det är två frågor som nu ställs i Kina efter helgens stora nyhet om ännu ett supersnabbtåg från den kinesiska tågbyggaren CSR.

Publicerad

I julhelgen visade China South Locomotive & Rolling Stock Industri Corp upp en uppskalad version av sitt hittills snabbaste tåg CRH380, som går i reguljär trafik på höghastighetsbanan mellan Peking och Shanghai.

Det nya tåget, med en yttre design inspirerad av ett klassiskt kinesiskt svärd, har en motor på hela 22 800 kW jämfört med 9 600 kW för CRH380, uppger kinesiska medier.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här