Fordon
Frågetecken kring tågrekordet
Kom det nya tåget verkligen upp i 500 kilometer i timmen? Lämnade det någonsin stationen? Det är två frågor som nu ställs i Kina efter helgens stora nyhet om ännu ett supersnabbtåg från den kinesiska tågbyggaren CSR.
I julhelgen visade China South Locomotive & Rolling Stock Industri Corp upp en uppskalad version av sitt hittills snabbaste tåg CRH380, som går i reguljär trafik på höghastighetsbanan mellan Peking och Shanghai.
Det nya tåget, med en yttre design inspirerad av ett klassiskt kinesiskt svärd, har en motor på hela 22 800 kW jämfört med 9 600 kW för CRH380, uppger kinesiska medier.
Med den motorstyrkan ska tåget med lok och sex vagnar kunna göra 500 kilometer i timmen jämfört med 300 kilometer i timmen för den version av CRH380 som nu går i reguljär trafik mellan Peking och Shanghai.
Men gjordes det en riktig testkörning i helgen och hur fort gick det i så fall? I kinesiska tidningar har det ställts tvivlande frågor om försöket. Alla bilder visar ju bara tåget stillaståde på stationen, säger tvivlarna.
Hur som helst, det är inte säkert att man kommer att köra så fort i alla fall.
- Säkerheten kommer i första hand, säger CSR styrelseordförande Zhao Xiaogang till tidningen Beijing Morning News.
Men hastighetsrekord är bra PRr för tågbyggare och CSR hamnade förra året i Guiness Book of Record med CRH380A som man fick upp i 486,1 kilometer i timmen.
Men det var bara under rekordförsöket. I vanlig pendeltrafik mellan Peking och Shanghai går CRH380 ”bara” i 300 kilometer i timmen.
Det omtalade magnettåget i Shanghai, mellan den internationella flygplatsen och stadens centrum, kommer upp i 480 kilometer i timmen innan det börja sakta in.
Visserligen har ett japanskt maglev-tåg kommit upp i 581 kilometer i timmen, men det var bara under rekordförsöket. Maglev-tåget Transrapid i Shanghai är fortfarande snabbast i världen när det gäller reguljär trafik.
Läs här om Kinas snabbtågsrevolution.
Kinensiska höghastighetståg
Kina bygger höghastighetsbanor i rekordfart och har i dag världens längsta höghastighetsnät. För närvarande är 8 000 mil höghastighetsbana i trafik. Under nästa år ska nätet omfatta 1 300 mil och till 2020 över 2 000 mil.
Målet är att alla viktiga städer i det väldiga landet ska knytas ihop med snabba järnvägsförbindelser.
Det kinesiska supersnabbtåget CRH380 sattes i reguljär trafik i september förra året. Tåget, som finns i ett par versioner, bygger på teknik från japanska Kawasaki och tyska Siemens.
Men den kinesiska tågbyggaren CSR har vidareutvecklat tekniken från Japan och Tyskland och hävdar nu upphovsrätten till sina konstruktioner som man nu konkurrerar med på den internationella snabbtågsmarknaden.