Fordon

Första el-Volvon i Eskilstuna

Johan Konnberg på Volvo Cars lämnar över nycklarna till Andres Muld på Energimyndigheten. Utmaningen blir att komma hem till Eskilstuna på en laddning, 11 mil från Stockholm. Foto: Lars Anders Karlberg
Laddningskabeln till Volvo C30 EV har en japansk Yasaki-kontakt. Det är en av de standarder som konkurrerar om bilindustrins uppmärksamhet just nu för vanlig växelströmsladdning. Samtidigt växer intresset för likströmsladdning enligt den japanska standarden Chademo. Foto: Lars Anders Karlberg
Den numera officiella bilden av nyckelöverlämnadet. Foto: Lars Anders Karlberg

I dag fick Energimyndighetens generaldirektör nycklarna till den eldrivna Volvo C30 som Energimyndigheten varit med om att finansiera. Nu ska den rulla i Eskilstuna i ett års tid.

Publicerad

- Alla anställda ska få en chans att köra bilen. Vi är 340 anställda så det en dag för var och en. Och jag står inte först i kön, säger Andres Muld, generaldirektör sedan fyra månader tillbaka.

Ny Tekniks utsände övervakade nyckelöverlämnandet utanför Volvos utställningshall i Kungsträdgården i Stockholm.

Det är en av de 50 stycken Volvo C30 EV som Energimyndigheten varit med och finansierat med 190 miljoner kronor.

De ska gå som testbilar hos utvalda företag, kommuner och myndigheter som åtar sig att göra en noggrann utvärdering.

Volvo bygger ytterligare 200 bilar som leasas ut på kommersiella villkor till intresserade företag.

- Vi har kommit ungefär halvvägs i produktionen, säger Johan Konnberg, chef för Volvo Personvagnars specialbilar.

Av de 250 elbilarna kommer 110 stycken att rulla i Sverige. Resten går till kunder i Holland, Belgien, Tyskland, Frankrike, Schweiz och Kina.

Månadskostnaden ligger på upp till 14 000 kronor inklusive allt – även Volvo Assistans om bilen mot förmodan skulle bli stående.

Den månadskostnaden gäller de kommersiella kunderna. Energimyndigheten och andra som ska testa de 50 forskningsbilarna som fått statligt stöd betalar inte så mycket.

- Vi betalar motsvarande leasingkostnader för en vanlig C30, säger Andres Muld till Ny Teknik.

För att bli tilldelad en ”forskningsbil” krävs att den måste rulla minst 1 500 mil under ett år.

Och man måste fylla i omfattande körjournaler med information om var och hur man kört, vad som hänt under körningen och framför allt vad man personligen tycker om att köra elbil.

- Vi har två rutor på det – bra och jättebra, skämtar Johan Konnberg.

Energimyndighetens elbilsexpert Anders Lewald säger att det är viktigt att så många som möjligt kommer i kontakt med elbilar och lär sig så mycket man kan om dem.

- Det värsta som kan hända elbilarna är att folk reflexmässigt säger att det är för dyrt. Då hamnar vi i ett Moment 22 och då spelar det ingen roll hur många elbilar som byggs, säger Anders Lewald.

Volvo Personvagnar jobbar nu med ett parallellt projekt – att sätta in en liten förbränningsmotor i elversionen av C30, en så kallad range extender.

- Det blir en seriehybrid där förbränningsmotorn driver en generator som laddar batterierna. Så är till exempel Chevrolet Volt uppbyggd. Då får bilen en räckvidd långt över de 15 mil som vi säger att C30 EV klarar, säger Johan Konnberg.

Anders Lewald gillar den idén.

- Det är bra att Volvo bygger vidare på den plattform som vi varit med om att finansiera. Ingen vet ju i dag vad kunderna vill ha och hur elbilsmarknaden ser ut framöver. Ju fler elmil vi får erfarenhet av desto bättre, säger Anders Lewald.

A-klass och B-klass

Ännu finns det inte så många rena elbilar på vägarna i Europa. Norska Think var tidigt ute, men har haft problem med produktionen senaste året. Konstruktionen känns i dag inte särskilt modern.

Det gör däremot japanska Mitsubishis I-Miev, det största elbilsmärket i dag. Mitsubishi har full rulle på sin tillverkning och finns med sin I-Miev i flera exemplar i de flesta länder.

I-Miev har två europeiska systerbilar - Citroën Zero och Peugeot Ion. Båda är byggda på Mitsubishis plattform.

Volvo C30 EV finns än så länge bara i 125 exemplar men 125 till är under produktion.

Nissan Leaf har också kommit ut på marknaden.

Både C30 och Leaf räknas till B-klassen, den mellanstora elbilsklassen, medan I-Miev tillhör A-klassen.

På gång är Audi med elsportbilen R8 E-Tron och småbilen Audi A1.

BMW håller på med el-Mini och BMW Active E.

Detta är alltså serietillverkade rena elbilar. Men det finns massor av konverterade elbilar, men då handlar det inte om serieproduktion utan om vanliga bilar om byggts om till elbilar.