Fordon

Forskare stresstestar kompositplan

Detta regionalflygplan för ca 70 passagerare har en taksektion (orange) på 5 x 3 meter i kolfiberkomposit. På denna har forskarna testat påfrestningar med hjälp av fiberoptiska instrument. Foto: Alenia Aermacchi

Hur beter sig kolfiberkompositer som används i flygplan vid olika påfrestningar i luften. Mätningar med fiberoptiska instrument ger svaret.

Publicerad

Flygplansdelar tillverkade av kolfiberkompositer beter sig annorlunda än delar som tillverkas av aluminium vid de olika påfrestningar som ett flygplan utsätts för under flygningen. Men exakt vad som händer är inte studerat i detalj.

Inom ramen för EUs forskningsprojekt Clean Sky har Fraunhoferinstitutet LBF i Darmstadt tagit fram testutrustning baserad på fiberoptik för att studera hur komponenter av kolfiberkompositer beter sig vid flygning.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här