Ford sågar elbilar – klarar inte kraven

2017-12-13 06:00  
Affären är viktigare än tekniken hävdar Ford. Foto: GM (Bilden är manipulerad)

Affären är viktigare än tekniken. Så resonerar Ford när det gäller självkörande bilar. ”Vi måste ha en mer diversifierad inkomstmodell än taxiservice”, säger företagets marknadschef Jim Farley.

Tidigare i höstas slog General Motors på stora trumman. Deras framtidsstrategi är att sjösätta en armada av elektriska robottaxis – ett affärsområde som biljätten tror i förlängningen kommer att vara större än att sälja bilar. Rivalen Ford har en diametralt annorlunda syn på det autonoma racet.

– Andra har lagt stor vikt på att verifiera teknologin, det tror vi bara är grundinsatsen. Vi anser att det är viktigare att titta på affärsmodellen, säger Fords marknadschef Jim Farley i en intervju med branschtidningen Automotive News.

Enligt Farley kommer man inte fokusera på att köra ofantliga sträckor i testverksamhet, utan istället ska man satsa på vad kunderna vill ha. GM planerar att använda elbilar i taxitjänst – helt fel väg om man får tro Fordchefen.

Läs mer:

Läs mer: Kinesisk fordonsjätte slopar förbränningsmotorn

För att få till en robust affärsmodell fungerar inte elbilar. Istället kommer man använda sig av hybrider och inte begränsa sig till att enbart köra folk.

– Vi måste ha en mer diversifierad inkomstmodell än taxiservice, säger Farley.

Ford tänker sig att deras självkörande bilar ska rulla runt 20 timmar om dygnet, något som batterielektriska bilar inte klarar av. Laddtiderna kommer helt enkelt att gnaga på vinstmarginalen. Att snabbladda batterier kommer inte fungera då slitaget skulle innebära att man behöver byta oftare – vilket förstör inkomstmodellen.

– Så fort du inte kör varor eller folk så förlorar du pengar. Det viktigaste är drifttid och lönsamhet, och då ser vi att hybrider har en bättre modell för ägandekostnader.

Läs mer:

Läs mer: Scania om Tesla semi: ”Jättebra för att transportera chipspåsar”

Tillverkaren säger att man, tillsammans med sina bilhandlare, nu ska studera hur självkörande fordon kan användas bäst. Att man involverar handlarna är viktigt – eftersom det är de som ska stå för underhåll och mobilitetsservice 24 timmar om dygnet.

– Vi vill vara produktions- och kommersialiseringsredo från dag ett, säger Jim Farley till Automotive News.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL