Fordon

Ford sågar elbilar – klarar inte kraven

Affären är viktigare än tekniken hävdar Ford. Foto: GM (Bilden är manipulerad)

Affären är viktigare än tekniken. Så resonerar Ford när det gäller självkörande bilar. ”Vi måste ha en mer diversifierad inkomstmodell än taxiservice”, säger företagets marknadschef Jim Farley.

Publicerad

Tidigare i höstas slog General Motors på stora trumman. Deras framtidsstrategi är att sjösätta en armada av elektriska robottaxis – ett affärsområde som biljätten tror i förlängningen kommer att vara större än att sälja bilar. Rivalen Ford har en diametralt annorlunda syn på det autonoma racet.

– Andra har lagt stor vikt på att verifiera teknologin, det tror vi bara är grundinsatsen. Vi anser att det är viktigare att titta på affärsmodellen, säger Fords marknadschef Jim Farley i en intervju med branschtidningen Automotive News.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här