Fordon
Förarlösa tåg ska spara tid i tunnelbanan
2020 kan förarlösa tåg bli verklighet i Stockholm.Foto Bombardier
Stockholms tunnelbana ska få 48 nya tåg som kan köras helt utan förare på röda linjen. SL prioriterar nu också att skaffa ett spårlarm framför att bygga plattformsdörrar.
När kan tågen börja köras helt automatiskt?
-I juni ska trafiknämnden ta ett inriktningsbeslut att gå mot förarlös drift. Det kan sedan införas till cirka 2020. Det gäller bara för röda linjen, och bara för de nya tågen. De har den här funktionaliteten, men vi har behållit förarhytten eftersom vi inte kan införa förarlös drift direkt, säger Sonja Martin-Löf, programledare för röda linjens uppgradering.
Vad är det som är bra med förarlösa tåg?
-Det kan bli lägre driftskostnad, det vill säga personalkostnad. Eller möjlighet att införa mer kundnära personal bland resenärer i tåg och på stationer. Det blir lättare att förstärka trafiken och vara flexibel om man inte behöver hitta en förare. Vi kan köra fler tåg än i dag, i lågtrafik kan vi köra halva tåg med fem minuters mellanrum i stället för ett långt tåg var tionde minut, eftersom det då inte behövs dubbelt så många förare.
- Det behövs också färre tåg. Röda linjen har fyra ändstationer, och vid varje vändning måste föraren gå hela vägen till andra änden av tåget. Det tror man inte, men det tar mycket tid. Kan vi spara in den tiden behövs fyra tåg färre, som vi hade behövt köpa in omkring 2020, och ändå klara målet för turtäthet. Då sparar vi 500 miljoner kronor.
Blir det mer punktlig trafik utan förare?
- Den mänskliga faktorn påverkar trafiken till viss del. I dag kan förare alltid göra lite som de vill och hålla dörrarna öppna några sekunder längre.
Hur blir det med säkerheten för passagerare när ingen förare har koll på avstigning och påstigning?
-De nya tågen har en utökad funktionalitet. De har dragavkännande lister, och tågen kan inte lämna stationen om något är klämt. I dag måste dörren vara stängd, men i de nya vagnarna känner dörrarna av även om det är något smalt som är i kläm.
Vad måste ni göra innan ni kan ta bort förarna?
-Ett nytt signalsystem är en förutsättning. Vi måste också ha ett utökat skalskydd utmed hela banan, för att verkligen vara säkra på att ingen tar sig in på spårområdet. Vi måste ha någon form av spårbeträdelselarm längs plattformarna. Vi måste kunna detektera sådant som lövhalka och rälsbrott utmed spåret. Det är rätt mycket av utredande karaktär kvar.
De nya vagnarna har fler dörrar än dagens - hur fungerar det med planerna på plattformsdörrar på röda linjen?
-Vi har valt spårbeträdandelarm som lösning i stället för plattformsdörrar. Däremot ska vi utreda vidare om plattformsdörrar. De är ingen förutsättning för förarlös drift. Man kan inte införa det med en mixad flotta, så det är inte fysiskt möjligt att införa plattformsdörrar på röda linjen förrän tidigast 2021 då alla C30-tåg är levererade.
Så ser Singapores nya förarlösa t-bana ut - se filmen nedan:
<iframe width="468" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/d2ieTxSfe5s" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Helt förarlös tunnelbanetrafik finns på flera håll i världen. Antingen i hela t-banesystemet eller på vissa linjer. Köpenhamn, Paris, Lyon, Barcelona, Milano, São Paolo och Dubai är några exempel. I Singapore öppnas en ny tunnelbanelinje i slutet av det här året, Singapore Downtown Line. Tågen tillverkas av Bombardier, som också ska leverera Stockholms nya tåg.
Antal: 96 vagnar, vilket innebär 48 tåg.
Tillverkare: Bombardier
Tågbeteckning: C30
Kostnad: 5,1 miljarder kronor för de 48 tågen. Hela upprustningen av röda linjen, med ny vagndepå, reparation av broar, nytt signalsystem, ska kosta 12,6 miljarder kronor.
Kapacitet för turtäthet: 30 tåg per timme och riktning, mot 24 i dag, på Röda linjen. Om ytterligare tåg köps in kan turtätheten öka till 36 tåg per timme och riktning.
Längd: 70 meter
Antal dörrpar: 24 per vagn, vilket är fler än i dag.
Antal passagerare: 146 sittplatser och 490 ståplatser per vagn, 292 sittplatser per tågset. Dagens modernaste vagnar i Stockholm, C20, har 378 sittplatser per helt tågset.
Max tillåtna hastighet: 90 km/h
Leverans: 2017-2021
Option på ytterligare vagnar: 80