Fordon
FN-hinder för självkörande bilar ur vägen
FNs konvention om vägtrafik artikel 8 har verkat som ett hinder för självkörande bilar. Men Europa pressar på för ändring.
Artikel 8 i Vienkonventionen om vägtrafik från 1968 är tydlig i sin skrivning: Alla förare ska hela tiden ha möjligheten att kontrollerna sitt fordon eller leda sina djur.
Till denna FN-konvention har 72 länder anslutit sig. Den följs av Europa, USA och de flesta stora marknader för bilar, utom Kina.
Men de europeiska biltillverkarna har känt sig hämmade av konventionen. Medan Google har kört omkring sin förarlösa bil i USA, där delstater som Nevada tillåter testkörningar med förarlösa bilar sedan flera år tillbaka, har utvecklingen av förarlösa bilar i Europa hämmats av regelverken.
I ett nytt tillägg till vägtrafikkonventionen som tagits fram av ett arbetsutskott talar man nu om att bilar får tillåtas köra själva så länge en förare lätt kan ta över från automatiken. Det betyder att en förare alltid måste sitta bakom ratten.
För de länder som anslutit sig till Vienkonventionens trafikregler återstår nu att ändra i sina respektive vägtrafikförordningar, rapporterar Reuters.
De europeiska tillverkarna av premiumbilar vill ta täten i utvecklingen av autonoma bilar. Flera försökskörningar ledda av biltillverkare och universitet har gjorts i mindre skala i vår världsdel, men mest uppmärksamhet har Googles självkörande bil i USA fått.