Fordon

Flygbolagen gör inte nog för att sänka sina utsläpp

En ny undersökning visar att 20 av de största flygbolagen kommer missa Paris-avtalets långsiktiga mål. Foto: David nunuk

En ny undersökning visar att 20 av de största flygbolagen kommer missa Paris-avtalets långsiktiga mål. Den avslöjar också bolagen med de renaste- och de skitigaste flottorna.

Publicerad

I Sverige anser regeringen uppenbarligen att flygbranschen avancerar för långsamt när det kommer till sänkningen av sina utsläpp. Den statliga utredningen ”Biojet för flyget” föreslår ett krav på 1 procents inblandning av biodrivmedel i flygbränslet. Tanken är att kravet börjar gälla redan om två år, och andelen ska successivt höjas högre. Det innebär att den 2030 utgör 30 procent.

Även the Transition Pathway Initiative konstaterar att flygbolagen inte gör nog mycket för att mildra sina utsläpp. TPI är en global sammanslutning bestående av ett 40-tal investerare som utvärderar företags beredskap inför övergången till en lågkoldioxid-miljö. Enligt deras nya studie står flyget för två procent av jordens koldioxidutsläpp och tolv procent av den CO2 som genereras av transportsektorn. Organisationen anser att flyget är markant och snabbt ökande faktor som inverkar på växthuseffekten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här