Fordon

Flyg-Saab har tappat vingarna

Saabs första logotype från 1939, två år efter att Svenska Aeroplan Aktiebolaget bildats. Det stiliserade planet föreställer bombplanet B3 - en tysk Junkers Ju 86 K.
Saabs första logotype från 1939, två år efter att Svenska Aeroplan Aktiebolaget bildats. Det stiliserade planet föreställer bombplanet B3 - en tysk Junkers Ju 86 K.
Saabs andra logotype registrerades som varumärk 1945. Planet är inte längre en B3:a utan en B18, Saabs första egentillverkade bombplan.
Saabs andra logotype registrerades som varumärk 1945. Planet är inte längre en B3:a utan en B18, Saabs första egentillverkade bombplan.
Den tredje symbolen för flyg- och försvarskoncernen Saab skapades år 2000 när Saab förvärvade it- och försvarskonceren Celsius och företaget Saab Scania delats upp i Saab och Scania. Kvar från Saab Scania-tiden är det röda Gripen-huvudet med kungakronan i guld.
Den tredje symbolen för flyg- och försvarskoncernen Saab skapades år 2000 när Saab förvärvade it- och försvarskonceren Celsius och företaget Saab Scania delats upp i Saab och Scania. Kvar från Saab Scania-tiden är det röda Gripen-huvudet med kungakronan i guld.
Saabentusiaster ställde upp i tusentals under Saabmanifestationerna under den djupa krisen när GM beslutat sig för att lägga ned Saab i Trollhättan. Foto: Scanpix
Saabentusiaster ställde upp i tusentals under Saabmanifestationerna under den djupa krisen när GM beslutat sig för att lägga ned Saab i Trollhättan. Foto: Scanpix
Den klassiska Saablogon fanns på den Saab 96:a som Eric Carlsson På Taket vann Montecarlorallyt med tillsammans med Gunnar Palm. Foto: Saab
Den klassiska Saablogon fanns på den Saab 96:a som Eric Carlsson På Taket vann Montecarlorallyt med tillsammans med Gunnar Palm. Foto: Saab
Och här finns samma logo med silhuetten av den svenska attackbombaren B18 på konceptbilen Saab Phoenix som väckte uppmärksamhet på bilsalongen i Geneve i mars i år. Foto: Saab
Och här finns samma logo med silhuetten av den svenska attackbombaren B18 på konceptbilen Saab Phoenix som väckte uppmärksamhet på bilsalongen i Geneve i mars i år. Foto: Saab
Phoenix har tappat det blå emblemet på motorhuven men behållit den stiliserade flygplansvingen i grillen. Foto: Saab
Phoenix har tappat det blå emblemet på motorhuven men behållit den stiliserade flygplansvingen i grillen. Foto: Saab
Stilstudie öve det klassiska Saabmärket i baken på Phoenix. Foto: Saab
Stilstudie öve det klassiska Saabmärket i baken på Phoenix. Foto: Saab
Här är en välkänd variant av Saablogon när Saab var som allra hetast. Foto: Saab
Här är en välkänd variant av Saablogon när Saab var som allra hetast. Foto: Saab
Anna Lundström poserer framför sin fars Saab 9-5 på tillfälligt besök i Stockholm när Ny Tekniks bilreporter kom förbi och fick upp mobilkameran. Här ser man både det blå Reuterswärd-emblemet och flygplansvingen i grillen. Foto: Lars Anders Karlberg
Anna Lundström poserer framför sin fars Saab 9-5 på tillfälligt besök i Stockholm när Ny Tekniks bilreporter kom förbi och fick upp mobilkameran. Här ser man både det blå Reuterswärd-emblemet och flygplansvingen i grillen. Foto: Lars Anders Karlberg
Och så här fångade Ny Tekniks illustratör Ingemar Franzén upp Saabs varumärke under den djupa krisen 2008-2009. Foto: Ingemar Franzén
Och så här fångade Ny Tekniks illustratör Ingemar Franzén upp Saabs varumärke under den djupa krisen 2008-2009. Foto: Ingemar Franzén
Det blå kylaremblemet är känsligt för slitage av sol eller biltvätt. Av någon anledning bleknar i alla fall den blå färgen. Foto: Olle Blomkvist
Det blå kylaremblemet är känsligt för slitage av sol eller biltvätt. Av någon anledning bleknar i alla fall den blå färgen. Foto: Olle Blomkvist

Saab är företaget med många ansikten och många olika logotyper genom årens lopp – flyg-Saab, bil-Saab och Saab Scania.

Publicerad

I dag är bil-Saab och flyg-Saab två olika företag med olika ägare och Scania har inte längre något med Saab att göra över huvud taget.

Men alla tre har kvar rester från den gemensamma logotype som skapades av konstnären Carl Fredrik Reuterswärd 1984, femton år efter att Saab AB och Scania Vabis blev Saab Scania med både flygplan, personbilar och lastbilar på programmet.

Carl Fredrik Reutersvärd har gjort ändringar i sin grundlogotype i takt med att Saab Scania-koncernen förändrats.

Först sattes personbilarna på eget bolag 1990, sedan blev Saab och Scania separata bolag 1995.

Alla tre bolagen har fått nya logotyper, men det röda Gripen-huvudet med en guldkrona på toppen har följt med.

Så här har Saabs logotype förändrats.

När Svenska Aeroplan Aktiebolaget startade 1937 valde man ett flygplan som logotype .

Saabfolket skapade en silhuett av bomplanet B3, en Junkers Ju 86 K, som Sverige köpte in i 56 exemplar. Bokstäverna SAAB placerades under det stiliserade planet.

När sedan den första Saab-bilen såg dagens ljus efter kriget gjordes logotypen om.

Flygplanssilhuetten föreställde nu det Saabtillverkade bombplanet B18 och bokstäverna SAAB placerades ovanför flygplanet.

Det är den logotypen som blivit känd som bil-Saabs första riktiga logo och satt på alla bilkylare under decennier.

Men när de två företagen Saab och Scania slogs ihop 1984 tappade flyg-Saab vingarna.

Den världskände konstnären  Carsl Fredrik Reutersvärd  fick uppdraget att gör en gemensam  logotype för Saab och Scania.

Han valde han att fokusera på sagodjuret Gripen, som är landskapsvapen både för Skåne, där Scania har sina rötter, och för Östergötland, där Saab föddes 1937.

I dag finns det inget i flyg-Saabs logotype som påminner om flyg, trots att namnet Saab står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget.

Bil-Saab i Trollhättan däremot gör allt för att påminna om flygarvet.

Den uppmärksammade ”konceptbilen” Saab Phonenix, som visade upp på bilsalongen i Geneve i våras, hade exakt den gamla B18-silhuetten i bakljuspanelen i lysande rött.

Den här slingriga vägen utefter Saabs logotyperesa hade inte varit möjlig att åka om inte Lasse Jansson på Saab i Linköping tagit Ny Tekniks utmaning på allvar och gjort en djupdykning i ett 60-årigt arkiv.