Finlands första elektriska supersportbil närmar sig lansering

2020-04-20 11:36  
Tritium Automotives ännu namnlösa supersportmodell. Foto: Tritium Automotive

Med 500 kilowatt och 300 kilometers räckvidd hoppas finska Tritium Automotive locka lyxkunder. Bilen ska dessutom bara byggas i elva exemplar – alla olika.

Finland verkar vara på väg att få en elbilstillverkare. Men ännu är inte mycket känt om vad Tritium Automotive ska producera. Det handlar om en batterielektrisk supersportbil byggd på rörram med 500 kilowatt effekt och 300 kilometers räckvidd. Modellen har ännu inget namn

Den ska endast tillverkas i elva exemplar och kostar 1,1 miljoner euro, motsvarande närmare tolv miljoner kronor, skriver Carbuzz.

Rörramen är fix men i övrigt är bilen högst anpassningsbar vad gäller det yttre. De elva bilarna kan därmed komma att skilja sig åt till utseendet. Tritium Automotive marknadsför den som världens mest anpassningsbara sportbil.

Premiär inställd på grund av coronapandemin

Tanken var att bilen skulle ha premiär på lyxmässan Top Marques Monaco i mitten av juni, men evenemanget har ställt in på grund av coronapandemin. Det återstår därmed att se när Tritium Automotive väljer att visa upp den.

Läs mer: McLarens hybrid Speedtail har tusen hästar och toppar 400 km/h

Listan över planerade elektriska supersportbilar har hunnit bli ganska lång vid det här laget. Rimac C Two, Nio EP9, Tesla Roadster, Apex AP-0 och Vega EVX från Sri Lanka är några exempel.

Delar namn med laddbolag

Tritium Automotive delar namn med väteisotopen tritium som har två neutroner utöver protonen. Tritium är också namnet på ett australiskt bolag som bland annat bygger laddlösningar för elbilar (och som faktiskt byggde batterihanteringssystemet till farkosten Deepsea Challenger, som James Cameron använde för att utforska Marianergraven med).

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt