Fordon

Fajt om tekniknotan sinkar signalsystem

Utbyggnaden av det nya signalsystemet för järnvägen på Södra stambanan försenas minst två år. Osaken är att varken operatörerna eller Trafikverket vill betala för den nya tekniken som loken måste ha.

Publicerad

Det nya signalsystemet ERTMS ska ersätta ATC på alla svenska järnvägar. Det är ett av landets största infrastrukturprojekt. Utbyggnaden kommer att pågå till 2030 och kommer att kosta upp till 30 miljarder kronor. Systemet behövs för att kunna köra med snabbare tåg och för att klara en högre trafiktäthet.

Eldprovet blir installationen på Södra stambanan, en av de mest trafikerade sträckorna. Trafikverket har skjutit upp byggstarten från 2014 till 2016 eller 2017 och jobbar just nu med en plan för att klara hela arbetet till 2020.

Den stora stötestenen är vem som ska betala för ERTMS-utrustningen ombord på loken. Det första loket av en viss modell tillsammans med en viss ERTMS-utrustning måste typgodkännas, en process som kan kosta fem miljoner kronor.

Installationen på de efterföljande tågen i samma serie kostar mellan en och två miljoner.

– Finansieringsfrågan måste lösas för att planen ska hålla. Den hänger i luften, och den råder inte vi över, säger Trafikverkets projektchef Anders Strandberg.

Tågoperatörerna anser att konkurrensen snedvrids när de mindre företagen måste betala stora summor för att kunna köra sina lok i det nya systemet.

– Det här blir mycket dyrt, särskilt för godsoperatörer som har många olika slags lok. Vårt förslag är att Trafikverket tar på sig att göra typgodkännanden som sedan gäller för alla operatörer, säger Christel Wiman, vd för branschorganet Tågoperatörerna.

Näringsdepartementet anser att ansvaret för närvarande ligger på operatörerna och att det är upp till Trafikverket att föreslå en lösning.

– Det enda man kan vara överens om är att om någon annan betalar så är det bäst, säger David Erixon, politiskt sakkunnig på näringsdepartementet.

I Sverige finns omkring 2 900 lok och motorvagnar. Kostnaden för att anpassa samtliga till ERTMS blir mellan tre och fem miljarder kronor.

– Vi har inte fått någon annan indikation än att operatörerna ska stå för kostnaderna, säger Christel Wiman.

Christel Wiman.

Baseras på gsm

ERTMS står för European Rail Traffic Management ­System och är ett gsm-­baserat signalsystem för järnvägs­trafik.

I Sverige finns systemet på Botniabanan, Ådalsbanan, och Västerdalsbanan. Enligt ett EU-direktiv måste alla nya sträckor, som Ostlänken, förses med ERTMS. Den svenska utbyggnaden ska pågå till 2030.