Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

2018-03-23 15:53  
Olycksbilen undersöks av utredare efter dödsolyckan i Arizona. Infällda bilden: Andreas Tapani på VTi. Foto: National Transportation Safety Board via AP / TT

Självkörande bilar har länge varit en het trend. Men den framtidsvision vi har av tekniken – har väldigt lite med dagens robotfordon att göra. ”Det är orimligt att tro att system i dag skulle klara detta”, säger Andreas Tapani på VTi.

Natten till måndagen miste en kvinna livet efter att ha blivit påkörd av en robot. Enligt polisen som utreder olyckshändelsen var olyckan oundviklig – även om det hade varit en människa som kört. Kritiken mot Uber som äger fordonet har varit besk, men sätter fingret på ett problem. Övertron på att ett fordon ensamt ska kunna hantera alla typer av trafiksituationer.

– Den bild vi har av självkörande fordon är en framtidsvision. Bilar med enbart fordonsbaserade sensorer som dels ska möta alla krav som ställs, samt ge komfort till passagerare, skulle försämra kapaciteten på vägarna och förvärra dagens trängselproblem markant. För att det ska fungera krävs det uppkopplad infrastruktur, säger Andreas Tapani, forskningschef på statliga VTI.

Andreas säger att automationstekniken för att köra ett fordon är en sak, men att det inte ger några större fördelar om inte hela transportsystemet reformeras.

– Om man ska få till en kraftig minskning av antalet bilar i städer, som visionen vi har – krävs det egentligen något helt annat än en självkörande bil. Ett system som bara tar bort behovet av att hålla i ratten kommer snarare öka trafiken och ge mer trängsel – för att uppnå utopin krävs det acceptans för delningsekonomi och att mobilitetstjänster slår igenom. I fall vi verkligen ska uppnå visionen måste vi nästan tänka bort privat fordonsägande.

Läs mer: Så liten var sannolikheten att Uberolyckan skulle inträffa

Ett system man måste få på plats kallas för V2X (Vehicle to X) och består av att fordon bara är en ”ingrediens” i trafiksystemet. För att systemet ska fungera är det ett måste att trafikljus, skyltning, fotgängare/cyklister, fordon, vägarbeten, väderförhållanden med mera kan registreras, avläsas och kommuniceras med.

– På EU-nivå har man jobbat ganska länge med det här. Där har man standardiserat protokoll för kommunikation med fordon. Men det krävs en kraftig utbyggnad av detta. Vi på VTI jobbar med ett stort projekt om hur vi ska planera för framtidens fordon. Hur man ska anpassa infrastruktur och hur man ska planera för en automatiserad framtid, säger Andreas

Flera stora fordonstillverkare har slagit på stora trumman och sagt att de kommer lansera rattlösa bilar och självkörande taxis inom ett par år.

– Att man kan slippa köra 2020 i vissa situationer tror jag på. Tekniskt möjligt är det, men jag har svårt att tro att det kommer att vara i någon större omfattning. Många företag har ju affärsmodellen att man ska köpa en egen bil, men slippa köra själv – och det kommer inte ge några positiva systemeffekter.

Läs mer: Dödsolyckan påverkar inte svenska självkörande projekt

Exakt när vi kommer att ha en trafik där robotarna har tagit över ratten helt är inget som Andreas vill sia om.

– Det är väldigt svårt att säga och handlar till stor det vad man ser för vinster. Att köpa en bil för att slippa köra själv, men sitta i samma pendlarkö – då tror jag inte att betalningsviljan är så stor. Inför man dock lagstiftning som går hand i hand med teknik-, policy-- och den ekonomiska utvecklingen – då kan det gå snabbare. Men ny teknik tar tid innan det slår igenom. Med enkla överslagsräkningar så inser man att det kommer dröja, säger Anderas Tapani.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt