Fordon

Så liten var sannolikheten att Uberolyckan skulle inträffa

Enligt polisen i Arizona var bilen i självkörandeläge med en förare bakom ratten när en kvinna som gick över vägen blev påkörd. Foto: ABC-15.com via AP / TT
Volvo-suven undersöks av utredare efter dödsolyckan i Arizona. Foto: National Transportation Safety Board via AP / TT
Polisens film visar förarens vy sekunderna innan dödskraschen. Foto: Tempe Police Department via AP / TT

Sannolikheten att en autonom Uberbil skulle vara inblandad i en dödsolycka redan nu - om de var lika säkra som mänskliga förare - var bara 3,2 procent, enligt en beräkning.

Publicerad Uppdaterad

Ett av huvudskälen till att införa autonoma fordon är att de har potential att bli mycket säkrare än mänskliga förare. Händelsen natten mellan söndag och måndag då en Uberbil i Arizona körde på med en fotgängare som senare avled har startat en våldsam diskussion kring säkerhetsaspekten med omogen teknik på vägarna.

År 2013 dog 1,25 miljoner människor i trafiken globalt, enligt WHO. Ungefär hälften av dem var helt eller delvis oskyddade, det vill säga motorcyklister, cyklister och fotgängare.

Autonoma fordon har ännu inte ackumulerat tillräckligt lång körsträcka för att det ska gå att säga något definitivt om hur säkra de är jämfört med mänskliga förare.

En sak som däremot går att räkna på är sannolikheten för att en olycka skulle inträffa i detta skede av Uberbilarnas utveckling, om de vore lika säkra som bilar med mänskliga förare. Det har Don MacKenzie gjort. Han leder Sustainable Transportation Lab i Seattle, USA.

I mitten av december rapporterade Uber att deras fordon hade kört totalt 3,2 miljoner kilometer och loggade 135 000 nya varje vecka, vilket extrapolerat innebär 4,8 miljoner i mitten av mars.

I USA skedde år 2016 34 439 dödsolyckor i trafiken fördelat på totalt 5 182 miljarder körda kilometer. Det innebär i genomsnitt en dödsolycka per 150 miljoner kilometer. Uber hann alltså bara med 4,8 miljoner innan deras första olycka skedde.

Olyckornas fördelning i tiden kan antas utgöra en Poissonprocess. Det är en matematisk beskrivning av slumpmässiga händelser som sker med viss intensitet.

I en Poissonprocess kan tiden det tar mellan att en period startar (det vill säga att testerna inleddes) tills att den första händelsen inträffar (det vill säga den första dödsolyckan) förväntas följa en negativt exponentiell fördelning. Den kumulativa fördelningsfunktionen visar att sannolikheten för att en dödsolycka skulle inträffa efter bara 4,8 miljoner kilometer är så liten som 3,2 procent.

Don MacKenzie påpekar att det är för tidigt att dra några säkra slutsatser. Men också att det är osannolikt att en olycka skulle inträffa så här snabbt om autonoma fordon redan idag hade varit lika säkra som mänskliga förare.