Fordon
Europa redo för förarlösa tåg
Redan om fem år kan de första tågen utan lokförare börja rulla på europeiska spår. Tyskland öppnar en provsträcka i höst där teknik för förarlösa tåg ska testas.
Chefen för det tyska järnvägsbolaget DB, Rüdiger Grube, räknar med att de förarlösa tågen börjar rulla i trafik någon gång 2021, eller senast 2023. Då ska delar av det tyska järnvägsnätet vara klart för trafik med helautomatiska tåg.
Till Frankfurter Allgemeine Zeitung säger han att automatisk trafik på järnvägsnätet är ett komplicerat system, där både snabb och långsam persontrafik ska samsas med godstrafik. Det är mycket svårare än i tunnelbanan, men det är möjligt.
En teststräcka på 30 km i Erzgebirge görs nu i ordning och i början av hösten börjar de första förarlösa transporterna rulla.
Ett diesellok byggs just nu om och förses med kameror och sensorer. Loket ska kunna upptäcka hinder på spåret och stoppa färden i god tid.
Till skillnad från slutna järnvägssystem som tunnelbanor är järnvägsnätet mycket mer komplext. Förutom säkerheten måste man reda ut olika rättsliga frågor.