Fordon Estonia: Finska radarn missar vrakplundrare M/S Estonia i dag: Sverige har ingen daglig bevakning av vrakplatsen, Tyskland upprepar att man inte vill signera gravfridsavtalet – och sportdykare uppges stjäla saker från vraket. Monica Kleja Publicerad 23 sep 2014 kl 10.49 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta 20 år efter Sveriges största fartygsolycka i modern tid, natten till den 28 september 1994, vilar Estonia i tystnaden på Östersjöns botten.Det är i alla fall den officiella versionen. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ estonia fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Universitetets sensorer behöver inga batterier – ”realiserbar lösning” Forskare vid MIT har tagit fram en temperatursensor som kan utvinna energi från sin omgivning. Varken batterier eller strömsladdar behövs.
”Återigen – regler för tvister om företagshemligheter måste reformeras” SLUTREPLIK. Immaterialrätten är avgörande för vår välståndsutveckling. Storföretag och startupsektor omsätter miljarder, skapar arbetstillfällen och nästa generation produkter och tjänster. Hur ska det utvecklas utan rättsligt skydd för patent? skriver Peter A Jörgensen och Kjell Jegefors.
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige