Fordon
”En krok i backen funkar också som broms på bilen”
LÄSARKOMMENTARER. En sugpropp mot marken kapar bromssträckan. Autoliv nya nödbroms fick kreativiteten att flöda hos Ny Tekniks läsare.
Svenska Autoliv har utvecklat en ny typ av nödbroms med en platta som suger sig fast mot marken. Det berättade Ny Teknik om i onsdags. Artikeln fick fart på läsarna, och hittills har 132 kommentarer strömmat in på nyteknik.se.
Många bidrar med egna fantasifulla förslag på bromsar. "En airbag under bilen skulle få bilen att lyfta och hoppa över fortgängaren" skämtar signaturen Peter.
Signaturen bjornqvist spår att nästa grej blir "en heltäckande skiva under bilen som även skyddar mot skrap, skvätt och rost. Vid panikbromsning fälls den ned och bilen stannar på ett kick. Kan även användas som domkraft."
Ytterligare framtidsbromsar kommer från signaturen ChristianM som slår ett slag för en omvänd JATO (Jet Assisted Take Off) på taket. "Utlöses vid autobroms, får bilen att tvärstanna, vända och flyga åt andra hållet. Högeffektiv broms. Eller en krok i backen. Funkar också bra."
Flera läsare säger sig själva har kommit på konceptet för länge sedan. Så här berättar signaturen Helder "Jag tänkte ut ett sånt här system redan för trettio år sedan. Då tänkte jag använda dubbar med följande förstörelse av vägbanan. Men ett liv är värt mer än en skrapad vägbana. Kul att flera kom på samma sak :)"
Signaturen Magnus Ivarsson skriver att han försökte informera Volvo och Saab om idén redan 2005, utan framgång: "Ingen trodde på mig."
Även signaturer Ingemar säger sig ha varit inne på samma spår "För cirka 12 år sedan kom jag på idén med en bromsplatta. Men jag lade den till handlingarna eftersom det är nästan omöjligt att ta sig fram som privat uppfinnare. Så jag hann aldrig inse att den även måste utrustas med ett starkt undertryck för att fungera riktigt bra!"
Signaturen GR gör tummen upp för Autolivs innovation och skriver "Eftersom en liknande "sugbroms", magnetskenbromsen fungerar bra för tåg så tycker jag det är en bra idé. Som jag förstår det är den ju bara tänkt att använda vid behov av snabbast möjliga inbromsning. Då ser jag inga problem med att den kanske inte håller för alltför många inbromsningar innan den kräver byte. En normalskicklig förare som planerar sin körning brukar inte hamna i sådana situationer allför många gånger. Kan den rädda liv i extremsituationer som folk, älgar, bergväggar framför bilen så absolut."
Många läsare är skeptiska och ifrågasätter om bromsen verkligen kan fungera på ojämnt underlag. Här är ett exempel från signaturen BJ "Kommer bara att funka på slät asfalt. Det kommer aldrig att funka i praktiken med just denna ide. Det skulle kännas ganska obehagligt att köra omkring med denna lösning. Om den skulle lösa ut vid tekniskt fel eller annan ofrivillig anledning vore det förödande."
Andra läsare oroar sig för hur chauffören mår efter tvärbromsen. "Redan med dagens bromsar gör det ont med bältet när man tvärbromsar. Hur ska det gå nu? Ska luftkudden utlösas?" under exempelvis signaturen Lars. Så här replikerar signaturen Eric Thing."Utan att veta svaret på din fråga vågar jag helt säkert säga att föraren mår mycket bättre än en eventuellt påkörd fotgängare skulle göra."