Elon Musk: Nya Roadster kommer ha över 100 mils räckvidd 

2019-04-29 14:26  

En magisk gräns som lämnar konkurrenterna långt efter. När Tesla lanserar sin nya Roadster kommer den ha räckviddskapacitet på över 1000 kilometer. Det avslöjar Elon Musk i en tweet. 

Räckviddsångesten var länge ett tröskelproblem för elbilar. Trots att världens bilister sällan behöver över tio mils räckvidd på en dag – var rädslan för batteritorsk enorm. Den oron började Tesla sudda ut när företaget lanserade sin Model S, och nu är det allt fler tillverkare som erbjuder elbilar som klarar runt 40 mil på en laddning.

Men Elon Musk är inte den som vill vara en i mängden, när konkurrenterna är i kapp – då gasar han på. För på en fråga huruvida den kommande sportbilen, Roadster 2, kommer att få samma räckviddsuppgradering som nyligen introduceras i Model S och X var svaret från företagschefen. "Räckvidden kommer att vara över 1 000 km".

Läs mer: Kinesiska Tesla-utmanaren börjar leverera bilar

Tidigare har Tesla sagt att den nya Roadstern, som visades första gången vid avtäckningen av ellastbilen Semi, ska komma 2020. Specifikationerna är inte helt satta, men accelerationen 0-100km/h, en vanlig siffra för sportbilsjämförelser, ska vara på under två sekunder. Något som innebär att den nya Teslan skulle slå Formel 1-bilar från stillastående.

Vidare har elbilstillverkaren tidigare sagt att Roadster kommer att vara världens snabbaste produktionsbil på den i USA så populära sträckan "quarter mile" samt att topphastigheten ska vara på över 400 km/h. Prestandasiffror som tidigare testföraren Emile Bouret sagt är "konservativa".

Läs mer: Jaguar konverterar E-type till el

Huruvida dessa löften kvarstår är inget som Musk har bekräftat på Twitter, men det sätter fokus på frågan om hur mycket prestanda folk egentligen kan hantera. 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt