Fordon

Elmotorcyklarna tar plats i jätteracet

Foto: APWorks
Foto: APWorks
Foto: Energica Motor Company
Foto: Energica Motor Company
Foto: Brutus Electric Motorcycle
Foto: Brutus Electric Motorcycle
Foto: Meijs Motorman
Foto: Meijs Motorman
Foto: Lightning Motorcycle
Foto: Lightning Motorcycle

Äntligen släpps elmotorcyklarna in i finrummet. 2019 körs det första MotoGP-mästerskapet för batterihojar. Nu exploderar antalet tillverkare och modeller. Har du koll på utvecklingen? Se listan.

Publicerad

Elbilarna har redan fått sin egen ”Formel 1-serie” – den första upplagan av Formel E kördes säsongen 2014/2015. Elmotorcyklarna har dock inte släppts in i tvåhjulingarnas högsta serie. De har tvingats nöja sig med andra klassiska tävlingsformer, exempelvis Isle of Man TT Zero i Storbritannien, Electric Hillclimb Pikes Peak i USA och Paris-Dakar i Sydamerika. Men snart kommer elhojarna ta klivet in i mc-världens absoluta finrum.

MotoGP är den högst rankade serien inom roadracing. Nu har Fédération Internationale de Motocyclisme bestämt att ett mästerskap för elmotorcyklar ska gå av stapeln 2019. Under MotoGP kommer de tävlande köra minst tio varv, och motorcyklarna ska ha en topphastighet på omkring 200 km/h. Enligt FIM väntas startfältet både bestå av oberoende team såväl som några etablerade team från Moto2.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här