Elmotorcyklarna tar plats i jätteracet

2017-05-09 17:11  

Äntligen släpps elmotorcyklarna in i finrummet. 2019 körs det första MotoGP-mästerskapet för batterihojar. Nu exploderar antalet tillverkare och modeller. Har du koll på utvecklingen? Se listan.

Elbilarna har redan fått sin egen ”Formel 1-serie” – den första upplagan av Formel E kördes säsongen 2014/2015. Elmotorcyklarna har dock inte släppts in i tvåhjulingarnas högsta serie. De har tvingats nöja sig med andra klassiska tävlingsformer, exempelvis Isle of Man TT Zero i Storbritannien, Electric Hillclimb Pikes Peak i USA och Paris-Dakar i Sydamerika. Men snart kommer elhojarna ta klivet in i mc-världens absoluta finrum.

MotoGP är den högst rankade serien inom roadracing. Nu har Fédération Internationale de Motocyclisme bestämt att ett mästerskap för elmotorcyklar ska gå av stapeln 2019. Under MotoGP kommer de tävlande köra minst tio varv, och motorcyklarna ska ha en topphastighet på omkring 200 km/h. Enligt FIM väntas startfältet både bestå av oberoende team såväl som några etablerade team från Moto2.

Har du koll på var elmotorcyklarnas utveckling befinner sig just nu? Den rör sig i ett rasande tempo, och antalet tillverkare har exploderat. Här är ett urval av de modeller som rankas som de hetaste just nu.

APWorks Light Rider

Airbus underbolag APWorks bjuder givetvis inte bara på en snygg formgivning. Ramen är gjord av det nya materialet Schalmalloy, en aluminiumlegering som är nästan lika stark som titan. Det har inneburit att ingenjörerna har kunnat skapa en riktigt lätt konstruktion – faktum är att hela motorcykeln vägar otroliga 35 kilo. Ramens organiska form handlar inte bara om stil, utan ”cellerna” bidrar till styrkan. Den slutgiltiga designen togs fram med 3d-skrivare. Light Riders motor på 6 kW ger en topphastighet på strax över 80 km/h. På en laddning tar du dig knappt sex mil.

Läs mer:

Läs mer: Hondas hoj satte standarden

Energica Ego

Den italienska sporthojen var en av de första i sitt slag på marknaden, och Energica Ego har bland annat tävlat på Isle of Man. Motorn på 136 hk (100 kW) drar en vikt på 265 kg. PÅ en laddning tar du dig nästan 15 mil. Topphastigheten är 240 km/h, och 0-100 går på runt tre sekunder. Trots de imponerande sifforna finns det snabbare batterimotorcyklar.

Brutus V9

Visst har många elmotorcyklar en lite mer excentrisk design än det konventionella utbudet, men i dag finns det batteribågar i alla stilar. Brutus vill locke de som är på jakt efter en glidarhoj. Det förutsätter dock att plånboken är välfylld. V9-modellen är formgiven efter highway patrols modeller, men tillverkaren erbjuder även en caféracer-version. Motorn ligger på 125 hk (93 kW). Batteriet ger modellen på 355 kg en räckvidd på 45 mil i stadstrafik.

Meijs Motorman

Inte helt oväntat har hipstermotorcykeln sitt ursprung i Holland. Inspirationen kommer från de tvåtaktare som höll Europa rullande efter andra världskriget. Motorman väger bara 45 kg, men du får nöja dig med en motor på tre hk (2kW) som ger en topphastighet på 45 km/h. Räckvidden ligger dock på 4,5 mil.

Alta Motors Redshift MX

Det tog tillverkaren åtta år att utveckla Redshift MX, och den låter dig sprätta grus i upp till tre timmar. En av styrkorna är den förhållandevis låga vikten på 121 kg. Motorn på 40 hk (29 kW) ger en topphastighet på 104 km/h

Lightning LS-218

Det här är världens snabbaste massproducerade elmotorcykel. Motorn på 200 hk (150 kW) ska ställas mot vikten 224 kg. Modellen klarar accelerationen 0-100 på omkring två sekunder – den angivna topphastigheten är 350 km/h, men LS-218 har presterat ännu högre farter på Bonneville Speed Flats. Räckvidden vid landsvägskörning är 16 mil.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt