Fordon

Eldrift spar diesel i uppförsbacken

Komatsu 860E-1K kommer i serieproduktion 2010.

Komatsu börjar om två år serietillverka en stor gruvdumper med dieselelektrisk drivning. Men i uppförsbackar kan dumpern använda strömavtagare och låta dieselgeneratorn gå på lågvarv.

Publicerad

Växelströmssystemet i dumpern har utvecklats av Siemens. Annars byggs dumpern av Komatsu America Corporation.

Dumpern lastar 254 ton och drivs av en 16-cylindrig dieselmotor på 2700 hästar, som via en generator ger el till drivmotorerna. Enligt Siemens har en prototypdumper visat att växelströmsdrivningen ger mycket god ekonomi. Växelströmsmotorerna som används är i det närmaste underhållsfria.

Dumpern har testats i hård kyla i Arizona och i extrem hetta i Sydafrika, och driftegenskaperna uppges vara goda.

När serietillverkningen kommer igång om två år utrustas dumpern som standard med Komatsus strömavtagare som kan anslutas till elledningar på 1600 eller 1800 volt. Om ledningarna dras i uppförsbackarna i gruvan kan drivmotorerna i dumpern få sin ström från nätet i stället för från dieselgeneratorn ombord.

Därmed sparar man både på dieselmotorn och på bränsleförbrukningen, och således minskar utsläppen från dumprarna. Toppfarten såväl med dieselelektrisk som trådbunden eldrift ligger på 64,5 km/h.

Leveranserna börjar i begränsad upplaga nästa år, full serieproduktion uppnår man först 2010.