Fordon
Elbilister får hjälp att hitta rätt rutt
Nu ska elbilsförarna botas från sin räckviddsångest. En komplett databas och ruttplanerare, med alla laddstationer i Norden, ska bli tillgänglig på webben och genom appar i mobilen. Under fyra år har två elbilsentusiaster byggt en databas över laddningspunkter. Nu blir de körda av banan.
Det är konsultföretaget Sweco och den norska elbilsorganisationen Norsk Elbilforening som fått i uppdrag av Nordiska Ministerrådet att ta fram hjälpmedel för elbilsägare i samtliga nordiska länder.
- Vi ska bland annat ta fram en ”ruttplanerare” som utgår från elbilens teoretiska räckvidd, vädersituationen, laddningsnivån på batteriet och den planerade resan och sedan föreslår en lämplig rutt beroende på var det finns laddstationer, säger Magnus Agnarsson, projektledare på Sweco.
Till våren ska allt vara klart.
Det stora jobbet blir att bygga upp en komplett databas med samtliga offentliga laddstolpar, laddstationer och garageladdningsplatser i alla fem nordiska länder Sverige, Norge, Danmark, Island och Finland.
Därefter ska materialet göras tillgängligt på internet och i smarta mobiler med nedladdningsbara program, appar, till både Iphone- och Androidmobiler.
- I förlängningen ska bilen kunna kommunicera direkt med databasen och ruttplaneraren. Bilen kommer själv att känna av om laddningen håller hela vägen på den planerade rutten eller om man måste lägga om rutten till närmaste laddstation, säger Magnus Agnarsson.
Med i projektet, som finansieras av ministerrådets forskningsorganisation Nordic Energy Research, är Volvo Personvagnar, Ericsson, Eniro och Trafikverket.
Varför är inte Uppladdning.nu, som redan har en databas med laddstationer, med? Eller Testsite Sweden som har jobbat länge med laddningsinfrastruktur?
- Vi kommer att kontakta dem, plus andra aktörer som parkeringsbolag, kommuner och energibolag. Dels vill vi att de lägger in sina uppgifter i databasen, dels söker vi någon som är beredd att driva projektet kommersiellt när det väl är sjösatt, säger Helena Källerman, som är chef för affärsområdet Geografisk IT på Sweco.
– Vi hade gärna velat vara med, säger Nikolay Shishkov, it-konsult i Malmö, som tillsammans med Tommy Engkvist skapat sajten Uppladdning.nu. Trots sina kunskaper om den svenska elbilsmarknaden har de ställts utanför Swecos projekt. Läs om deras projekt här.
Utöver själva databasen och ruttplaneraren blir en av utmaningarna för Swecoatt ta fram bokningssystem och betalningssystem för laddplatser som ägs av olika företag och kommuner.
- I Norge kommer alla elbilsägare åt samtliga laddstationer med en nationell ”nyckel”. Där har man börjat titta på hur det ska gå till att boka laddning i förväg, säger Helena Källerman till Ny Teknik.
Elbilar och laddstolpar så in i Norden
Sverige:
-
Antal trafikregistrerade elbilar: 322 stycken , enligt Tran sportstyrelsen.
-
Antalet laddningsplatser: 226 stycken , enligt sajten Uppladdning.nu. Men antalet laddningsuttag kan vara flera tusen.
Norge:
-
Antal trafikregistrerade elbilar: 4 750 stycken , enligt Elbil Norge.
-
Antalet laddningsplatser: 903 stycken enligt Elbil Norge. Antalet laddpunkter och reserverade platser uppgår till 3 018 stycken.
Danmark:
Finland och Island:
- Antalet trafikregistrerade elbilar är försumbart.