FORDON

Dumpar vätgasen – ett år efter utrullning 

Den vätgasdrivna versionen av Alstom Coradia började trafikera en teststräcka i Niedersachsen 2018.

Den tyska delstaten var först med vätgaståg i trafik. Men bränslecellstekniken blev för dyr i drift. Nu investerar man i 102 batteridrivna modeller.

Publicerad Uppdaterad

Niedersachsen låg i framkant när delstaten köpte in sina första tåg med vätgasdrivna bränsleceller. 2018 började man trafikera en teststräcka med Alstom Coradia Ilint – och i augusti 2022 hade tågbolaget LNVG en kommersiell utrullning av 14 exemplar. Men ett år senare överger delstaten vidare satsningar på vätgasen, för det visade sig att driften blev för dyr. Det skriver Quartz.

Investeringar på miljarder

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här