Fordon
Deras unika flödesmotor ska revolutionera framtidens fordon
Vid första anblick, en spännande sexhjuling – men Ferox Azaris är mycket mer än så. Den demonstrerar företagets flödesmotor. Ett system som enligt tillverkaren kan revolutionera framtidens fordon.
Hydraulmotorer kanske inte är det hetaste just nu, men företaget Ferox tror att tekniken har en ljus framtid. De har tagit fram en prototyp och testbädd för en ny typ av drivlina som de menar kan revolutionera dagens fordonsarkitektur.
Själva fordonet, en form av sexhjulig terrängbil eller ATV, har utformats för att ljust visa fördelarna med tekniken – nämligen att den klarar av att ha separata ledade bakhjul med drivkraft. Något som inte skulle fungera smärtfritt med en konventionell drivlina.
Drivlinan består av en BMW motorcykelmotor, men i stället för att denna ska driva ett hjul har man kopplat drivningen till en pump. Pumpen är i sin tur länkad till de båda svängarmarna bak och ut till de fyra hjulen.
Och hjulen har i sin tur en slags navmotor som på ett enkelt sätt kan sägas innehålla skovelhjul. När vatten trycks igenom så skjuter de på skovlarna – vilket gör att hjulen snurrar.
”Modern hydraulik är bara förskräcklig”
Enligt Ferox väger varje navmotor elva kilo, och om de bara hittar en pump/huvudmotor som håller måttet ska varje navmotor ha ett vridmoment på 678 Newtonmeter. I sin nuvarande tillämpning i Azeris har man dock valt att hålla sifforna nere – och i stället fokuserat på att få till en drivlina som leverera jämn effekt och komfort. Enligt det australiensiska företaget ska effektiviteten i systemet vara på 98 procent, detta oavsett hur mycket vridmoment man plockar ut.
I en intervju med Caradvice berättar Troy Wheeler, vd för Ferox Advanced Vehicles att det är stor skillnad mellan deras lösning och en vanlig hydraulmotor.
– Typiska hydraulmotorer körs på mellan 3 000 och 15 000 psi. De är högtryckssystem som tenderar att vara ineffektiva. De behöver stora kylreserver och de är väldigt ryckiga. De är förskräckliga, modern hydraulik är bara förskräcklig.
Systemet använder inte heller hydraulolja utan i stället består vätskan av 95 procent vatten, de återstående fem procenten utgörs av smörjmedel, frys- samt rostskydd.
Men vad är då de stora fördelarna? Jo, här menar Ferox att deras teknik friar hjulen, det vill säga att det tar bort en hel del av restriktionerna som en traditionell drivaxel har. Förhoppningen är att det kan revolutionera bildesign och tillåta flexibla drivlinor.
– Man kan göra det elektriskt, eller med vätskor. Jag känner inte till någon annan metod. Elektriska system, har begränsningar i form av vad de väger och vissa komponenter. Vi tror att vägen framåt just nu är vätskor. En av fördelarna är att om du använder 3d-skrivare så kan du skriva ut kanalerna i fordonets chassi, säger Wheeler i en intervju med New Atlas.
Ferox lösning må vara uppseendeväckande, men det är som sagt en testbädd och inget tänkt för kommersialisering. Nej, det man ser att tekniken ska användas för är autonoma fordon inom lantbruk eller tung transport. Därtill finns det militära applikationer i och med att systemet inte är känsligt för elektromagnetiskt störning på samma sätt som en eldrivlina.