Denso höjer trycket i common rail

2013-06-26 11:04  
Common rail från Denso.

Japanska Denso höjer trycket i sitt common railsystem för dieselmotorer och minskar förbrukning och utsläpp.

Precis som Volvo med sina Vea-motorer höjder japanska Denso trycket i common railsystemet till 2500 bar. Det ökar effektiviteten 3 procent samtidigt som man minskar kväveoxidutsläppen med 8 procent.

Denso har använt sig av nya material och konstruktionslösningar för att kunna öka trycket. Tack vare en nykonstruerad injektor kan belastningen på bränslepumpen minskas. Det nya common railsystemet tar inte mer plats än tidigare system.

Den nya tekniken ska kunna levereras till dieselmotortillverkare under hösten. Den uppger i ett pressmeddelande att man fortsätter att utveckla tekniken för att senare kunna presentera ett common railsystem med trycket 3000 bar.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt