Fordon

Denso höjer trycket i common rail

Common rail från Denso.

Japanska Denso höjer trycket i sitt common railsystem för dieselmotorer och minskar förbrukning och utsläpp.

Publicerad

Precis som Volvo med sina Vea-motorer höjder japanska Denso trycket i common railsystemet till 2500 bar. Det ökar effektiviteten 3 procent samtidigt som man minskar kväveoxidutsläppen med 8 procent.

Denso har använt sig av nya material och konstruktionslösningar för att kunna öka trycket. Tack vare en nykonstruerad injektor kan belastningen på bränslepumpen minskas. Det nya common railsystemet tar inte mer plats än tidigare system.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här