Deformerad ratt – ny uppgift i Teslakraschen

2021-04-27 16:54  
En dödsolycka med en Tesla i Texas antas ha skett i en förarlös bil. Arkivbild. Foto: Ben Margot/AP/TT

Ratten i den Model S där två personer omkom efter en krasch var deformerad. Det tyder på att någon trots allt satt i förarsätet, menar Tesla. 

Under presentationen av Teslas kvartalsrapport i måndags gav chefen för fordonsutveckling Lars Moravy en redogörelse för vad som har framkommit efter kraschen utanför Houston. Två personer omkom efter att ha kört in i ett träd med en Tesla Model S. Bilen fattade eld och totalförstördes. 

Enligt polisuppgifter hittades den ena personen i passagerarsätet och den andra i baksätet. En polis sa efter olyckan att allt tydde på att ingen körde bilen, vilket riktade fokus mot Teslas avancerade förarstöd Autopilot. Vd Elon Musk menade några dagar efter kraschen att Autopilot inte var aktiverat

Deformerad ratt

Lars Moravy sa under frågestunden att Autosteer, en delfunktion av Autopilot, varken var eller kunde vara aktiverat vid de förhållanden som rådde på vägen. Den saknade bland annat linjemarkeringar.  

Tidiga undersökningar av bilen visade att ratten var deformerad, vilket enligt Lars Moravy tyder på att det sannolikt satt någon vid ratten.  

Konsumentorganisationen Consumer Reports har visat att det är enkelt att få bilen att fortsätta köra med Autopilot aktiverat trots att ingen sitter i förarsätet. Detta genom att placera en vikt på ratten och lirka sig ur stolen utan att knäppa upp bältet.

Inga säkerhetsbälten knäppta

Enligt Moravy var inga säkerhetsbälten fastknäppta efter kraschen. Den adaptiva farthållaren, också en del av Autopilot, avaktiveras så fort föraren knäpper loss sitt bälte och bilen stannar. 

Ingen har ännu lyckats återskapa informationen från minneskortet ombord men lokala myndigheter jobbar på det. 

Lars Moravy betonar att Tesla samarbetar med trafikmyndigheterna NTSB och NHTSA. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt