Fordon

De slåss om att bli US Armys packåsna

Foto: US Army
Foto: Polaris Industries
Foto: Howe and Howe Technologies
Foto: General Dynamics Land Systems

Snart kommer soldaterna i US Army avlastas. Ett fjärrstyrt fordon ska följa dem genom skogen – här är de fyra finalisterna till rollen som Squad Mission Equipment Transport.

Publicerad

Den amerikanska arméns infanterisoldater har en standardpackning som väger från 27 kg till strax under 55 kg. Nu arbetar US Army för att hitta ett fordon som kan följa soldaterna i fält och bära en del av deras utrustning. Den nya fordonskategorin ”SMET” (Squad Mission Equipment Transport) ska dessutom kunna fjärrstyras av soldaterna.

– Jag är själv ingen soldat, men jag har burit en ryggsäck – och jag kan säga att jag rör mig mycket snabbbare utan en ryggsäck på ryggen. Att slippa släpa på den här vikten kommer göra soldaten mer mobil och dödlig, säger Erika Hanson på Squad Multipurpose Equipment Transport i ett pressmeddelande.

Om tre år ska SMET-konceptet vara operativt. Man började utvärdera tio fordon under 2017, och nu återstår fyra ”finalister”: RS2-H1 från Howe and Howe Technologies. LLC Multi-Utility Tactical Transport från General Dynamics Land Systems. The Hunter Wolf från HDT Global. Och sist men inte minst – MRZR-X system från Polaris Industries Inc. samt Applied Research Associates Inc. och Neya Systems.

Soldaterna får avlastning

De måste leverera en lastkapacitet på drygt 450 kg, vilket täcker utrustningen för ett förband om nio soldater. Fordonen ska klara av att tillryggalägga strax under tio mil på 72 timmar. I tester har de lastats med nio ryggsäckar, sex lådor med mat, fyra vattendunkar samt bränsle och ammunition.

Alla fyra är utrustade med en liten och lätt fjärrkontroll som en soldat kan ha hängande vid sidan av kroppen. Enkelheten ska ge en liten kognitiv börda, men SMET ska även kunna erbjuda mer avancerade styrfunktioner – och kontrolleras då via en videoskärm.

Samtliga fyra fordon klarade av att agera förarlöst. Bara en av modellerna har en ratt och kan köras som en vanlig bil. En annan av kandidaterna har funktionen att soldaten kan häkta sig med ett rep till SMET, och fordonet följer då i personens fotsteg.

SMET ska också kunna agera el-källa till den allt mer strömkrävande utrustningen. Stillastående är kravet att fordonet ska leverera 3 kW, och 1 kW i rörelse. Varje enhet ska kunna bära upp till fem exemplar av US Armys Universal Battery Charger, som fungerar med ett brett utbud av utrustning. Vinnaren som väljs till SMET ska gå i produktion under 2021 och varje exemplar får då ha en prislapp på 100.000 dollar.