Fordon

Därför vill Spyker köpa Saab

Spyker C8 Laviolette GT2 tävlar i Barcelona. Klicka för fler bilder i bildspelet. Foto: Spyker Cars
Spyker C8 Laviolette GT2 tävlar i Barcelona. Klicka för fler bilder i bildspelet. Foto: Spyker Cars
Spyker C8 Laviolette. Foto: Spyker Cars
Spyker C8 Laviolette. Foto: Spyker Cars
Spyker C8 Spyder GT2R på tävlingsbanan. Foto: Spyker Cars
Spyker C8 Spyder GT2R på tävlingsbanan. Foto: Spyker Cars
Spykers vd Victor Muller tog över och vässade den affärsplan som Saab och Koenigsegg tog fram hösten 2009. Foto: Spyker Cars
Spykers vd Victor Muller tog över och vässade den affärsplan som Saab och Koenigsegg tog fram hösten 2009. Foto: Spyker Cars
Spyker har liksom Saab ett förflutet inom flygindustrin. Här är enmotoriga Spyker VI. Foto: Spyker Cars.
Spyker har liksom Saab ett förflutet inom flygindustrin. Här är enmotoriga Spyker VI. Foto: Spyker Cars.
Spykers logotyp är en förening av flygets propeller och bilens ekerhjul. Foto: Spyker Cars
Spykers logotyp är en förening av flygets propeller och bilens ekerhjul. Foto: Spyker Cars
Rena hantverket i Spykerfabriken. Foto: Spyker Cars
Rena hantverket i Spykerfabriken. Foto: Spyker Cars
Spyker Aileron. Foto: Spyker Cars.
Spyker Aileron. Foto: Spyker Cars.
Spykers värsting - C12 Zagato. Foto: Spyker Cars
Spykers värsting - C12 Zagato. Foto: Spyker Cars
Spyker D8 - 'Peking-to-Paris' Foto: Spyker Cars
Spyker D8 - "Peking-to-Paris" Foto: Spyker Cars

Förhandlingarna mellan holländska Spyker Cars och amerikanska General Motors om svenska Saab Automobile är nu i hamn. Spyker köper Saab för att tillverka Spykerbilar i Saabs fabrik.

Publicerad

Spykers vd Victor Muller förklarade på Automotive News World Congress nyligen att det finns två sidor av Saab-affären.

1. Den ena går ut på att få lönsamhet i Saab genom att göra bilarna mer exklusiva.

2. Den andra delen gäller hur Saab kan hjälpa Spyker. Saabs ingenjörer ska då spela en huvudroll.

Saab i stället för Lotus

I dag köper Spyker utvecklingsresurser från bland annat brittiska Lotus för hundratals miljoner kronor per år. Med ett gemensamt Spyker-Saab skulle pengarna stanna inom koncernen.

Till skillnad från de flesta konsulter som Spyker anlitar, har man inom Saab kunskap om hela bilen och hur man konstruerar smartast för rationell tillverkning.

Likaså finns det i Trollhättan en produktionsanläggning som även kan bygga Spykers bilar. Det rör sig om högst några hundra bilar årligen.

Ger Spyker återförsäljare
En annan värdefull tillgång i Saab är nätet av återförsäljare; cirka 1100 jorden runt.

Om bara tio procent av dem är villiga att sälja Spykerbilar, innebär det ändå ett lyft från dagens 40 Spykerhandlare, som det har tagit tio år att bygga upp.

Fler handlare blir särskilt viktigt för Spyker, understryker Victor Muller, eftersom man 2011 introducerar en ny fyrhjulsdriven bil, D8, som ska bredda företagets marknad – inte minst i USA.

Samma komponenter som Saab använder
Dessutom köper Spyker i dag komponenter från underleverantörer som i vissa fall specialtillverkar och i andra fall plockar från lagerhyllan. Men i bägge fallen får Spyker, som en liten köpare, betala höga priser.

Spyker skulle delvis kunna använda samma komponenter som Saab, exempelvis startmotor, elsystem, luftkonditionering, krockkuddar och dörrlås. På sikt skulle man också kunna dela på samma grundkonstruktion till motor och övriga delar av drivlinan.

"Ingen Opel-Saab"
Vad kan då Spyker tillföra Saab?

Victor Muller pekar framför allt på att Saab åter måste bli en riktig Saab och inte en Opel-Saab.

Saab har helt enkelt tappats på sitt DNA menar han. Det har fått annars trogna kunder att överge varumärket.

Däremot lovordar han nya Saab 9-5:

- Den har Saabs DNA trots att den bygger på Opel Insignia, säger Victor Muller.

Han avslöjar också att nästa 9-3 ska bli en helt igenom Saabkonstruerad bil.

(Uppdaterad version)